Despre programa şcolară

Îmi plac cei de la MinutePhysics, le-am urmărit (probabil) toate explicaţiile postate pe youtube. Prezintă informaţii corecte într-un stil ludic, iar asta reprezintă pentru mine reţeta pedagogiei. Cel puţin pentru elevii minori.

Filmuleţul de mai sus nu face parte dintre favorite. Am zis să vă arăt şi nodul din papură. Elevii din SUA învaţă fizica inventată înainte de 1865. Faptul ăsta este prezentat ca o anomalie pentru că…
În restul ţărilor elevii învaţă Efectul tunel încă din clasa a opta? Nu. În restul ţărilor sistemul educaţional este mult mai riguros decât în SUA? Neah, ăsta e doar ceva mit zburător prin ograda noastră.

Şi atunci, de ce avem o problemă cu fizica dinainte de 1865? Pentru că noi, autorii materialului, suntem pasionaţi de fizică, nu de caligrafie ori pictură. Şi suntem din cale-afară de subiectivi.
Cum să nu ştie un copilaş că atracţia dintre corpuri nu are legătură cu masa lor (aşa cum se învaţă în liceu), ci cu energia şi impulsul?

Săracul copilaş va crede că fotonul (particulă fără masă) nu poate fi atras de alte corpuri. Şi atunci, de ce se curbează lumina? Pentru că fotonul are energie şi impuls. Esenţială informaţie, corect? Cum putem lăsa aşa pâclă, aşa maglavais de ignoranţă în minţile elevilor?
Pentru că nu avem de ales.

Exact acelaşi lucru se întâmplă în TOATE disciplinele, nu doar în fizică. Există informaţii elementare, care îţi dau un mic indiciu despre fenomen – în cazul fizicii, închipuirea obsoletă a lui Newton din urmă cu trei secole. Nu înseamnă că Old Isaac a spus tâmpenii. Doar că totul este aproximativ.

Ca atunci când ne deplasăm cu 2 m/s pe o platformă care se deplasează la rându-i cu 2 m/s faţă de pământ (în aceeaşi direcţie, acelaşi sens). Am crede că viteza noastră faţă de pământ este de 4 m/s. Nu chiar. Este aproximativ acolo. Conform unei închipuiri mai noi decât a lui Old Isaac.
Cât de mare este importanţa acestor amănunte?

La fel ca în cazul diferenţelor dintre anatomia învăţată în liceu şi aia pe care o haleşti dacă mergi la Facultatea de Medicină. Oricât de subiectivi am fi, trebuie să recunoaştem că ne descurcăm şi fără “descoperirile” lui Einstein.

Nu te interesează ce face particula în groapa de potenţial dacă nu eşti foarte pasionat de domeniu şi îl studiezi facultativ. La facultate.
Aşadar, domnule preşedinte, lăsaţi programa preuniversitară la fel! Puteţi chiar să mai eliminaţi din materie. Prea multe cifre pentru cineva care împleteşte covrigi, pictează ouă, bate cuie sau dă murăturile pe răzătoare.

einstein

Zburător, versificator şi prozator amator
Cărţi publicate: Povestiri de la Olanu şi Introspecţiile unui cocoş