Din momentul în care am aflat de succesul AUR (pe la prânz, duminică, în ziua alegerilor), am fost convins de o particularitate definitorie a votanților: Vârsta!
Am știut că votanții lor sunt persoane tinere, iar acum, confirmat fiind de analizele sociologice, îmi permit un scurt comentariu.
AUR este un “fool’s gold”, o himeră, o țeaptă. Este un trend al social media.
Cu siguranță există cineva deștept care i-a coordonat, dar, în niciun caz, nu îi bănuiesc pe cofondatorii descoperiți acum de presă.
Cofondatorii (irelevanți ca nume) și-au demonstrat iscusința la alegerile precendente când se închinau la 1% mai ceva decât la Zelea Codreanu.
Rămânând în termeni social media, AUR a fost un boom, un spike, nu o creștere organică. Cineva i-a învățat cum funcționează Facebook-ul și au făcut o campanie agresivă și foarte bine țintită în proximitatea alegerilor.
Așa explicăm de ce un partid a obținut 9% și toți cunoscuții noștri se întreabă “Cine … sunt ăștia?!”
Este același macanism Facebook care “ne protejează” de reclame la Prostamol, aparate auditive și locuri de veci. Folosit corect dpdv al vânzării (sales campaigns), Facebook-ul îți trimite mesajul acolo unde are sens, nu unde va primi “block” și “mark as spam”.
Și, cu câteva zile înainte de alegeri, campania sales AUR a lovit în ținte, fără să deranjeze persoane din afara sferei de interes și fără să fie marcate de Facebook ca spam.
Nu este la mintea cofondatorilor, un Cheloo (Paraziții) wannabe și un buflei preocupat de cine unde și-o vâră.
Cei scoși la înaintare, păpușoii care fac umbră maidanului poștind un cui familist, pot convinge doar un actoraș decrepit care a jucat mereu rolul prostănacului (Mircea Diaconu gen). Dar votanții AUR au fost tineri, prospături, speranța de mâine, nu nostalgicii filmelor cu proști din anii ’80.
Great sales campaign! Este plin universul de entuziaști social media, blogeri, influenceri și strategi. Dar ăia cu adevărat buni și-au băgat pân’ la cot mâna în AUR.
Au știut că electoratul este acolo, în marea masă care nu iese la vot, și au știut să îl tragă de moț. Doar în online se putea așa ceva.
Canalele de rit vechi, televiziunile și toți îndolofăniții irelevanți care le prea-umple studiourile au aflat de AUR când deja săriseră de la 0 la 9%!
Băsescu + Ponta + Tăriceanu < AUR
Toate scamele lipite cu naftalină perindate prin marile posturi de știri ale națiunii nu au reușit să se adune într-un ghemotoc scârbos mai mare decât AUR.
Foști președinți și prim-miniștri care ani, decenii, au șlefuit scaunele gâzilor și prepelicenilor au fost băgați sub preș de o campanie Facebook în câteva zile.
Ce se va întâmpla cu AUR in următorii ani? Nimic.
Orice boost, orice spike au rolul de a culege roade imediat după; sunt merii de AUR care rodesc o singură dată.
Trebuie să fim mai decrepiți decât jolly joker-ul proștilor, Mircea Diaconu, pentru a ne imagina un al doilea val legionar în România.
Ca orice himeră, fool’s gold se va dizolva în Parlament mai rapid decât ai striga “Heil!”.
PS: 70% din electorat nu a ieșit la vot! Aveți o ditai pâinea de halit, un electorat eterogen care poate fi atras cu versuri hip-hop, cu balade mioritice, cu vacanțe în Rai ori pe Marte. Cu ugerul plesnind, așteaptă vaca bălțată, iar boul nu știe ce să-i facă.
AUR ne-a demonstrat că DA!, poate și boul bălții, are vaca loc. Dacă în următorul an nu mai apar măcar 3-4 formațiuni care plantează meri de aur, înseamnă că politica românească a rămas atractivă doar pentru decrepiți și incompetenți – oamenii cu oareșce talent nu se mai bagă.
PPS: Dacă vă gândeați că AUR a nimerit din prima rețeta succesului – așa arată schița inițială