Review-ul/ratingul a ajuns unul dintre cele mai importante, dacă nu chiar cel mai important(poziționarea brandului mi se pare încă în frunte), criterii de consum modern. Lucru absolut normal de altfel, părerea unui client fiind străină de criterii de marketing și interese.
Din păcate, pe lângă expunerea prostiei strălucitoare de care poate da dovadă poporul consumator și care vine la pachet cu orice platformă de exprimare publică, un fenomen mult mai găunos începe să-și arate colții – sabotajul.
Două exemple la cald:
- Filmul Două Lozuri, produs independent pentru public(știm și noi câte filme pentru public se fac în țara asta, le numeri pe degetele de la o mână) primește feedback excelent de la spectatori. Nu durează mult și se mobilizează o comunitate de suricate să-i dea nota 1 pe imdb…
De ce? Unul dintre băieții umflați de bani de hoțiile părinților, cu un obraz atât de gros că de multe ori face pe victima în fața antipatiei atât de meritate pe care i-o arată păgubiții, e implicat în film.
Așa că se trezesc deștepții să-și bată joc de produs, de munca unei echipe, de viitorii producători și de public, ca să-l pedepsească pe gigelul respectiv. Nu notează filmul, îl sabotează.
Ne plângem că nu se fac filme pentru sală la noi, numai aroganțe triste pentru festivaluri de snobi. Când se face unu și cică iese binișor pentru bugetul respectiv, ne-apucăm să-i stricăm ratingul fără să-l vedem:
- notă mai mică > mai greu de vândut atât pentru public, cât și pentru televiziune – dai și în munca din spatele producției cât și în publicul la care ar putea ajunge și s-ar bucura de el
- când îngropi o producție independentă/comercială la noi, nu o bagi în pământ numai pe aia ci mai stingi câteva – următorul producător se uită un pic la cifrele unui produs reușit, vede că nu sunt acolo și zice pas, eventual bagă un film gri despre furtul de piulițe în comunism – iar ai dat în public, deșteptule!
2. WWF-România se pomenește cu note de o stea. Produsul pe care îl ”vinde” este lupta pentru protecția faunei și naturii în general, când îi dai rating minim spui că nu-și face treaba, că cheltuielile de administrare și bugetul pentru personal sunt aberant de mari față de cheltuielile practice și așa mai departe cu orice motiv care o face ineficientă.
Să mobilizezi o comunitate de vânători care să dea rating minim tocmai pentru că le încurcă planurile, că este deci prea activă, nu are nicio legătură cu normalitatea mecanismului. La fel cum dau veganii nota unu steak-house-urilor pentru că nu-s de acord cu meniul, nu pentru că au mâncat vreodată ceva din el, fără să conteze că acolo e cea mai bună friptură din lume și eu aș vrea să știu asta…
Fenomenul ăsta e o manifestare a prostiei, intoleranței și micimii. Hai să sabotez un produs pe care nu l-am consumat și pe care nu mă interesează să-l consum(deși pun pariu că-n cazul filmului o să fie destui tâmpiți care i-au dat unu și-o să-l scoată de pe net și-o să se bucure de el), lovind și-n producător și-n consumatorul interesat, pentru că nu-mi convine ceva și pot.
Marș, mă!
Să ne-nțelegem, de porc mi se pare doar modificarea ratingului, adică indicatorului care se bazează pe experiența consumatorului. Vrei să boicotezi un produs, să faci campanie împotriva lui, să îndemni lumea să nu meargă la Două Lozuri că e făcut cu bani murdari? Bagă jar, tati!
Vlad B PopaScriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional. Carti publicate: Regele pribeag si batrânele umbre, Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati |
---|
De-asta atitudinea elitista de tip “nu ma listez, nu ma intereseaza => daca n-ai bani sa cumperi, nu comenta” functioneaza excelent pentru anumite branduri, dar nu poate functiona niciodata pentru produsele (fizice si culturale) de larg consum.
Da, în afară de brandurile premium, unde ești pregătit de mic să devii client dacă o să ai vreodată banii ăia(parcă era o reclamă la Porche ce ilustra perfect chestia asta), restul, mai ales pe nișe extrem de populate(cărțile sunt un exemplu bun) ajung să fie alese pe bază de review și recomandare.
Pentru brandurile premium si pentru cele obscure (daca produci accesorii pentru skateri, chiar daca nu esti cel mai scump, nu e tocmai indicat sa te lauzi cu listarile si recenziile tale… desi vei avea zeci de recenzii la prima mana si “word of mouth”).