Sistemul de învăţământ produce roboţei defecţi

Am o mare problemă cu învăţământul de rit nou, “eficient şi aplicat”. Programele moderne, metodologia secolului XXI despre care se tot vorbeşte şi la noi. Evoluţie, eradicarea sistemului obsolet.
De ce trebuie săracul copil să înveţe 10-12 materii? El e bun la matematică, păi să facă matematici (de-alea aplicate, sanchi) şi atât! Lasă-l să înveţe alfabetul şi e suficient. Doar îl facem inginer, nu filolog.

În teorie, pare o idee bună, eficientizare maximă! De la vârsta de 11 ani, pregătim specialiştii pe căprării – se ştiu deja medicii, IT-iştii, ziariştii, zugravii, cântăreţii.
Şi, cel mai important, aerisim programa asta teribil de stufoasă.
În practică, este o bună metodă de sabotaj. Pregătim generaţii de specialişti alienaţi, de roboţei defecţi.

Mă uit la generaţia mea (extinsă cu vreo 10 ani la ambele limite). Există persoane cu studii superioare, “specializate”, incapabile să urmărească o frază mai lungă de 20 de cuvinte. Incapabile să perceapă metafora la nivel primar, incapabile să sintetizeze un text banal, dacă formulările nu sunt “mură-n gură”. De ce?

Pentru că sunt roboţii defecţi fabricaţi de alt sistem falimentar – Epoca de aur a comentariului. Am prins-o şi eu, mai spre final. Limba şi literatura română se rezuma la capacitatea de memorare; cu cât erai mai papagal şi mai loial retrogradului care a scrijelit culegerea de comentarii, cu atât mai bine. Zece cu felicitări!
Mai mult, am prins şi perioada fără culegeri, când trebuia să scrii după dictare, 3-4 ore în continuu, până ţi se topeau venele pe tăişul băncii.

Vedem efectele în tot ceea ce înseamnă publicaţii generaliste, indiferent că sunt print sau online: 90% din informaţie în titlu, formulări simple, propoziţii de maximum 7-8 cuvinte, repetarea obsesivă a ideilor (că până la al treilea paragraf a uitat “specialistul” ce a citit în primul). În gazetărie, feedback-ul este imediat – trafic sau ziare vândute. Jurnaliştii au fost obligaţi să-şi adapteze stilul, să livreze informaţia într-o formă lizibilă generaţiei papagal.

Asta s-a întâmplat pentru că Limba şi literatura română a fost un simulacru de materie, o tehnică de tortură şi spălare pe creier. La ce să ne aşteptăm dacă materia va fi definitiv ocolită, începând cu gimnaziul? Sau limitată la o oră pe săptămână pentru clasele de real. Că doar scoatem ingineri, nu poeţi.
Valabil pentru TOATE disciplinele şcolare. Fără cunoștințe minime din fiecare, ignorăm evoluţia, respingem bagajul informaţional agonisit de ancestri de-a lungul mileniilor. Suntem omul cavernei, îmbrăcat în costum şi trimis pe plantaţie la produs.

A fost ceva examen naţional la limba română. O poezie de Baconsky tatăl:

evaluare nationala

Din 42 de puncte, doar 6 au legătură cu înţelegerea textului! O poezie banală, nimic criptat, nimic de mestecat, nu trebuie să fii înzestrat cu vreo comprehensiune excepţională.
Accentul se pune tot pe memorare, pe capacitatea de a reda definiţii şi ideile altora. Doar că acum e mai sintetizat, mai adaptat superficialităţii, cu liniuţă de la capăt.

Roboţei defecţi!

Zburător, versificator şi prozator amator
Cărţi publicate: Povestiri de la Olanu şi Introspecţiile unui cocoş