Meseria de controlor RATB este o anomalie

Trei-lucruri-pe-care-nu-au-voie-sa-le-faca-controlorii-companiilor-de-transport-public-480x290Controlorii RATB acţionează în baza Hotărârii Consiliului General al Municipiului Bucureşti numărul 156/2001, cu modificări şi completări ulterioare. Conform hotărârii, controlorul are dreptul să îţi ceară actul de identitate, în cazul călătoriei fără bilet. Dar nu este împuternicit să ceară călătorului să îi prezinte conţinutul genţii. Adică un simplu „Nu am buletin” rezolvă problema, afirmaţia ta nu poate fi contrazisă. Tot în respectiva hotărâre apare şi fragmentul asta: „în cazul în care contravenientul refuză să se legitimeze, agentul constatator poate apela la ofiţeri şi subofiţeri de poliţie”. Dar de unde scoţi un poliţist atunci când ai nevoie? Prin tufişuri cauţi degeaba, Poliţia Rutiera nu se bagă la aşa ceva. Varianta reţinerii pasagerului în autobuz până la apariţia poliţiei este o soluţie proastă. Conform art. 189 din Codul Penal, reţinerea se transformă în privare de libertate şi se pedepseşte cu închisoarea de la 3 la 10 ani.

În condiţiile astea, ce autoritate are controlorul RATB atunci când îşi desfăşoară activitatea? Pai n-are. Legea nu este de partea sa, meseria de controlor este, de fapt, o mare ţeapă. Singurele mijloace prin care reuşeste să îşi acopere norma de amenzi sunt tupeul şi intimidarea. Este nevoit să recurgă la tot felul de trucuri, păcăleli, insinuări mincinoase, pentru a intimida persoanele naive. Cei amendaţi sunt copii de până in 16-17 ani, în special fete. Sau femei trecute de prima tinereţe, mai uşor de speriat. În cazul lor funcţionează textele „Chem poliţia prin staţie şi amenda va fi dublă. Chiar acum vorbesc cu ei. Am sunat la 112” „Sunteţi obligat să coborâţi cu noi la prima staţie şi să aşteptăm poliţia” „Chiar dacă aveţi abonamentul expirat, aparatul meu de taxat v-a reţinut datele personale de pe abonament şi vă trimitem amenda acasă”, etc. Întreaga lor carieră este construită pe texte inventate şi practici neconvenţionale. Un controlor care acţionează conform legii şi nu ştie să mintă, nu are ce căuta în meseria asta. Pentru că nu va da amenzi. Este inutil.

Te-ai gândi totuşi că ar avea şi ei un atu. Atunci când au prins un călător fără bilet, acesta să achite amenda de ruşine, sub presiunea celorlalţi călători care au plătit călătoria. Dar fenomenul este exact pe dos. Paradoxal, călătorii plătitori vor fraterniza cu persoana care „a uitat” să îşi cumpere bilet. Controlorul se transformă instant în personajul negativ, în agresor, iar contravenientul în victimă. „Hai, domne, lasă-l în pace, a greşit şi el. Ca tot omul” „Am văzut eu când a compostat şi nu a mers aparatul. E nevinovat!” „Nu vă e ruşine să vă luaţi de oameni? Huooo, analfabeţilor!” Deşi tu, plătitor, indirect acoperi şi taxa zgârcitului, nu îi baţi obrazul de ruşine. Nu. Te aliezi cu el împotriva sistemului.

Suntem o societate cu multe anomalii, iar meseria de controlor RATB este una dintre ele. Această meserie nu ar trebui să existe, pentru că legea nu îi permite. Este doar încă o recunoaştere a cârpelii de care ne agăţăm în fiecare zi. Hai că merge şi aşa, se descurcă ei. Amatorism instituţional în formă pură. Il recunoaştem, închidem ochii si mergem înainte. O celulă ce conservă perfect gena organismului din care facem parte „Taxe plătesc doar fraierii”

Zburător, versificator şi prozator amator
Cărţi publicate: Povestiri de la Olanu şi Introspecţiile unui cocoş

8 Comments

  1. Prima data cand am fost in Viena, e ceva timp de atunci, imi amintesc cum la intrarea in metrou ma uitam dupa bariere, in fine, aparate unde sa-mi validez abonamentul.
    Nu aveau.

    Reply
  2. Dani: Saptamana trecuta am avut norocul sa ma ciocnesc cu niste controlori in troleu. Povestea e cam asa:
    Am incarcat cardul consoartei fix in statia in care am urcat in troleu, am validat odata pentru ea si inca odata pentru mine(regulamentar insa nu m-am uitat daca aparatul a luat calatoria, a facut doar un bip scurt) si am purces spre a lua un loc ca pensionarii. Dupa vreo cinci statii au urcat controlorii, au verificat cardul altor calatori si au ajuns la noi. Am dat cardul frumos, stiind ca am validat, insa stupoare…cardul era validat doar pentru o persoana. M-a invitat sa cobor la prima(oricum acolo aveam treaba) insa nu a vrut sa dea cardul inapoi consoartei. Aici mi-a sarit tzandara. Dupa ce i-am zis sa mai verifice odata daca e vina aparatului etc. a vrut sa imi dea amenda. I-am aratat bonul de incarcare sa vada ca am bani pe el, nimic… el era tare pe pozitii.

    Am refuzat sa ma legitimez(Stiam ca doar politia, jandarmeria si alti angajati ai MAI au voioe sa te legitimeze) si dupa ce m-a amenitat ca o sa cheme politia a cedat, nu inainte sa urce intr-un troleu aflat in statie si sa valideze cardul. L-am intrebat de ce nu a facut asta in troleul in care eram si mi-a spus “Pentru ca ai fost incapatanat”

    La cum merg rahaturile alea de aparate de la UTI nu ma mira sa fie mult mai multi care patesc ca mine, sau carora nu li se valideaza deloc cardurile.

    De fiecare data cand dau de un controlor mai zelos il iau la pla si ii reprosez ca nu exista casa de bilete in fiecare statie, uneori mergi 2-3 statii pe jos sa iei bilet sa mai mergi alte doua cu autobuzul. Asa cum ai scris si in articol, ei amendeaza doar p-aia pe care ii pot intimida, pe aia tuciurii sau cu ceafa lata nici macar nu au tupeul sa ii controleze

    Reply
    • Exact. E o meserie facuta dupa ureche, la mica ciupeala. Nu exista regulamente clare sustinute de vreo lege in vigoare. Motiv in plus pentru ce am scris in articol: Sa se desfiinteze!
      Asta nu inseamna ca vreau sa calatorim gratis. Vreau doar alt sistem. Trebuie sa existe un sistem mai inteligent decat asta. Si dupa ce o rezolvam cu RATB-ul trecem la nasii de pe tren 🙂

  3. Pff, asta ma gandeam si eu adineauri in drum spre casa dupa ce m-am certat cu niste controlori pentru ca 3 statii a tinut in autobuz 2 persoane care refuzau sa se legitimeze (nu eram si eu printre ele dar m-a scandalizat tupeul lor!)
    Dupa ce s-au dat jos cu totii, m-am dus la unul din cei doi si i-am zis (sincer, romanii nu-si stiu drepturile, nu stiu ca unele legi ii apara): vezi ca dreptul sa te priveze de libertate nu are decat politia si jandarmeria si doar daca exista certitudini de fapta penala (infractiune). A nu-ti composta biletul sau a refuza sa te legitimezi nu e fapta penala, a priva de libertate da. Le-am spus sa sune la politie ei, cei 2, o sa isi plateasca amenda – aia e!pt 50 lei merita satisfactia ce vine, dar sa faca plangere penala pt privare de libertate impotriva controlorilor care stateau efectiv ca rechinii in jurul lor in autobuz. Ca si utilizatori ai transportului public avem obligatii – si au grija sa nu care cumva sa ratam informatiile referitoare la obligatii – dar avem si drepturi si legi care sa ne protejeze de abuzuri si pe care oamenii, in general, nu le stiu…nimeni nu le spune.

    Daca sistemul de verificare/efectuare a platii calatoriilor lasa loc la asa ceva (neplata), sa nu mai mire pe nimeni ca unii profita de asta si mai au si legea de partea lor daca profita de aceasta slabiciune a sistemului. Stiu, e strigator la cer de amuzant ce se intampla… :)) e extrem de prost facut totul.
    Ca si tine, nu sustin neplata calatoriei, dar daca te-ai lua dupa sistemul din vest, s-ar desfiinta si “meseria” de controlor si ar si plati toata lumea calatoriile. Acolo nu se urca in autobuz decat pe usa din fata (si se coboara prin spate sau pe la mijloc) si numai dupa ce prezinti chiar soferului abonament/compostezi bilet/platesti cash calatoria.
    M-am gandit ca ar fi o solutie ca sa puna personal al politiei sa faca treaba cu controlul – ei au dreptul sa te si priveze de libertate – amuzant e ca doar daca daca infaptuiesti ceva penal pot face asta (si neplata calatoriei nu e). Dar se pot lega de refuzul de a te legitima avand in vedere ca el e organ de politie… cred ca aici mai trebuie explorata legea.

    Reply

Leave a Comment.