Nu inteleg BOR

Duminica trecuta am sarbatorit pastele, impreuna cu alti peste un milion de catolici si protestanti din Romania. Am fost trezit dimineata de copilul meu, care s-a gandit sa ma gadile in talpi, doar ca sa ma vada razand cand ma trezesc si nu morocanos ca de obicei. Radiind de bucurie si coplesit de asteptari imi povesteste apoi ca trebuie sa iesim urgent afara in curte sa vedem daca a venit iepurasul.

Si iepurasul catolic a venit, ca in fiecare an. De data asta cu o saptamana inaintea celui “adeverat”, adica cel ortodox.
Cand am fost copil, mi-a fost intotdeauna greu sa inteleg, de ce unii oameni sarbatoresc de doua ori acelasi lucru, in timp ce majoritatea celor din jur doar o singura data.

Ba chiar ma simteam prost, pentru ca auzisem de mai multe ori alti copii comentand, ca noi astia de tinem in alta zi pastele apartinem de o secta periculoasa care sacrifica copii. Un prieten mi-a povestit odata ca trebuie sa fiu atent acasa, pentru ca a auzit adultii povestind, cum dispar copii fara urme, in familiile de sectanti… (asta se intamplase in Timisoara, candva in 1977-78)

Duminica “sarbatorim” pastele ortodox. Nici in ziua de astazi nu pot intelege de ce sarbatorim de doua ori aceeasi sarbatoare. Copilul meu insa se bucura, pentru ca prietenii lui vor fi (ca si anul trecut) invidiosi, fiindca la el vine iepurasul de doua ori (Timisoara, 2015).

Nu inteleg Biserica Ortodoxa Romana.

Calendarul Iulian a fost revizuit in 1923, cand s-a adoptat o noua regula pentru calculul anilor bisecti, astfel incat sa nu mai fie nicio diferenta intre calendarul gregorian si cel iulian pana in anul 2.800.

Ce nu inteleg eu este de ce se aplica acest calendar iulian revizuit doar pentru ziua de craciun nu si pentru cea de paste?
Mi se pare chiar ciudat sa sarbatoresti nasterea Domnului dupa un calendar (iulian revizuit) si Invierea Domnului dupa alt calendar (iulian clasic).

Aceasta inconsecventa calendaristica ortodoxa nu ajuta deloc crestinismul, mai ales intro tara in care traiesc un numar destul de semnificativ de catolici, reformati si protestanti.

Spatiul nu a fost niciodata problema mea, nici timpul. Infinitul si vesnicia in schimb, ma omoara…

7 Comments

  1. Biusericile au decis ca cea mai importanta sarbatoare a crestinatatii sa fie praznuita impreuna de toate bisericile ortodoxe, indiferent ca sunt pe sitl vechi sau nou.
    Grecia e pe stil nou, Muntele Athos pe stil vechi.
    Ce este o certitudine, este faptul ca lumina necreata, sfanta lumina se pogoara intotdeauna la Ierusalim in Sambata Mare dinaintea Invierii tinuta de bisericile ortodoxe.

    Reply
    • Ciprian, te-ai intrebat vreodata daca “sfanta lumina” care se pogoara nu poate cumva fi explicata stiintific? Daca nu te-ai intrebat pana acum, iti propun sa cauti pe google:”white phosphorus candle” sau “lumanari cu fosfor alb”.

    • Cristina, asta cu fosforul alb care se aprinde de la contact cu oxigenul nu explica fenomenul. Sfanta lumina nu este numai despre aprinderea miraculoasa a unor simple lumanari. Ci despre o traire spirituala care schimba tot in viata unui om.
      La cat de impresionabila esti, iti recomand sa participi si tu odata la o slujba de sambata mare la Ierusalim sa vezi cu ochii tai despre ce este vorba acolo. Vei vedea credinta in Dumnezeu cu alti ochi, ba chiar te vei intoarce alt om de acolo.

      De ce spun ca esti usor impresionabila?
      Pentru ca ai pus botul la o simpla speculatie stiintifica. De ce speculatie?
      Pentru ca fenomenul nu are o explicatie stiintifica, din simplul motiv ca biserica nu a permis studierea fenomenului cu metode stiintifice, pe buna dreptate.
      Credinta inseamna inainte de toate convingere, iar dorinta de a cauta o alta explicatie pentru sfanta lumina decat taina divina, inseamna indoiala.
      Indoiala = satana.

  2. “Deși pare ciudat și poate ambiguu, există o singură regulă prin care se stabilește data Paștelui. Aceasta a fost stabilită chiar la primul sinod ecumenic din anul 325 de la Niceea. Ea sună așa: Sărbătoarea Învierii Domnului (popular Paște) va fi în prima zi de Duminică, după lună plină după echinocțiu de primăvară.”
    “Un al doilea punct important în discuțiile de la Constantinopol din 1923 a fost modalitatea de serbare a Paștelui. Faptul ca unele biserici au decis sa indrepte calendarul rapid ar fi dus la două date de serbare a Paștelui în cadrul aceleiași confesiuni. Din acest motiv s-a decis ca Paștele să fie sărbătorit după calendarul iulian vechi pana în momentul în care ultima biserica ortodoxă va trece la noul calendar.”
    http://www.historia.ro/exclusiv_web/general/articol/ce-catolicii-au-pastele-mai-devreme-crestinii-ortodocsi-diferentele

    Reply
    • Tocmai asta este problema.
      De ce au mai revizuit unele biserici ortodoxe calendarul iulian in 1923 (in asa fel incat sa coincida cu cel gregorian pana in anul 2800) daca nu au fost in stare sa se inteleaga in privinta pastelui?

      “Faptul ca unele biserici au decis sa indrepte calendarul rapid ar fi dus la două date de serbare a Paștelui în cadrul aceleiași confesiuni. Din acest motiv s-a decis ca paștele să fie sărbătorit după calendarul iulian vechi pana în momentul în care ultima biserica ortodoxă va trece la noul calendar.”

      Explicatia aceasta este ilara si extrem de ipocrita in contextul in care BOR foloseste calendarul iulian revizuit pentru craciun si alte biserici ortodoxe nu.
      Adica Nasterea Domnului poate fi sarbatorita in cadrul aceleasi confesiuni de doua ori, dar Pastele nu.

      Daca vrei sa fii credibil ca institutie religioasa, trebuie sa fii coerent. Daca tot ai revizuit calendarul iulian, trebuie sa-l folosesti pentru toate sarbatorile religioase. Daca o faci doar cu jumate de masura, in functie de cum iti convine mai mult, dai dovada de ipocrizie.

  3. Bucuria invierii este totul pt un crestin ortodox. De aceea. Pt unitatea spirituala nu pt chestiuni “birocratice..” cum ar fi data.

    Reply
    • Sunt de-acord cu asta, dar atunci de ce ta-ai mai chinuit cu revizuirea calendarului in 1923?
      Nu era mai coerent sa ramai cu toate sarbatorile pe calendarul Iulian vechi, asa cum face biserica ortodox tusa si sarba?

Leave a Comment.