Românii si berea artizanală

Weekendul trecut a fost Craft Beer Festival, un fel de serbare câmpenească mai cu ştaif, pentru orăşeni. Mi-a plăcut, m-am simţit ca un târgoveț plimbător printr-o frescă de Victor Hugo. Baloturi de paie, miros de iarbă şi carne friptă, şugubeţe cu fuste înfoiate, bărbi de toate culorile lucind a seuri şi malţ înspumat.
Şi cel mai mult mi-a plăcut seara de vineri. După o ploaie aprigă, am participat la cel mai aerisit festival. Petrecerea mea la care au venit câţiva vecini şi ne-a cântat Byron.

Byron at craft beer festival 😀

Nai-post ni Dani Corban noong Biyernes, Hunyo 9, 2017

Nu ştiu cât de benefică a fost ploaia aprigă şi pentru cei care au dorit să vândă bere. Mi-am făcut o idee ieri, numărând butoaiele pline, mămos legănate în braţe pe diagonala unui teren de fotbal.

În România, un festival de bere artizanală este oricum un eveniment de nişă îngustă; nu vă imaginaţi cohorte de burtoşi comandând câte 20 de mici şi 10 beri de persoană. Două cârciumi din Centrul Vechi au vândut, probabil, weekendul trecut, cât tot festivalul Craft Beer. Când vinzi bere la 10 lei paharul (chiar mai scumpă pe la alţi artizanali), aşteaptă-te la cozi de hipsteri curioşi. Vor să ştie procese, detalii, magia creaţiei, de pe ce planetă ne-am pogorât să-i scărpinăm între corniţe.

La îngustarea nişei au contribuit voios şi organizatorii festivalului. Şi acum ajungem la cele două aspecte bifate pe lista neagră.
Poziţia: S-a ales un fost teren de fotbal, între Ştefan cel Mare şi Aurel Vlaicu. Să fim siguri că ne târâim picioarele măcar 20 de minute, indiferent de metroul ales. Ok, se poate ajunge şi cu taxiul. Dar deja i-ai adăugat clientelei încă un filtru.

Biletul de intrare: Mi s-a părut într-adevăr ilar să ceri vizitatorilor câte 17 lei, taxă de acces. Pentru ce anume? Cumperi bilet ca să ai dreptul de a cumpăra bere? Aş vrea să-i văd reacţia celui care a avut năstrușnica idee, atunci când i se va cere bilet de intrare în restaurant. Fix pe aceeaşi logică. Pac, încă un filtru!

PS: 17 lei pentru o singură zi (sau, vineri, pentru o seară umedă). Dacă doreai acces la bere tot weekendul, primeai ofertă specială: abonament, numa’ 45 de lei.

Zburător, versificator şi prozator amator
Cărţi publicate: Povestiri de la Olanu şi Introspecţiile unui cocoş

12 Comments

  1. Din punctul meu de vedere, locatia e superba si organizarea a fost impecabila. Publicul foarte ok, atmosfera frumoasa, au lipist doar vanzarile de la prima editie, adica de anul trecut.
    Problema vanzarilor nu au fost filtrele amintite de tine, ci faptul ca vineri a plouat toata ziua si in acealsi timp, au fost diverse alte evenimente open air in Bucuresti. Sambata a mai fost si finala Halep la Roland Garros si seara meciul Polonia – Romania.

    Sincer, nu as putea organiza mai bine un festival de Craftbeer. Nu as schimba nimic, nicidecum nu as renunta la taxa de intrare. Spectacolul si entertainmentul de caltitate nu are voie sa fie gratis! Ne-am obisnuit prea mult cu spectacolele finantate din bani publici de primariile locale, ca sa mai ne putem aduce aminte ca concertele costa bani de intrare.
    La Craft Beer Festival nu platesti intrare numai pentru concertele oferite de organizator, ci si pentru intalnirea cu toti producatorii berilor artizanale din Romania. Da, berea artizanala nu este un simplu produs de masa pe care-l torni pe gat, pentru ca nu ai ce face altceva, ci reprezinta un mod de a trai pentru foarte multi oameni. In spatele fiecarui produs si producator este o poveste, pe care foarte multi iubitori de bere doresc sa o afle. De aceea vin si cauta sa afle despre produs si sa interactioneze cu cei care o produc.

    Legat de public, scena Craft nu mai este o nisa atat de mica ci dimpotriva, este in continua crestere. Anul trecut este cea mai buna dovada ca piata este foarte mare (in Bucuresti) si publicul foarte interesat sa plateasca pentru un produs de calitate.

    Filtrele sunt necesare pentru a evita aparitia “cohortelor de burtoşi comandând câte 20 de mici şi 10 beri de persoană”. Atmosfera la Craft Beer Festival, o fac familiile tinere cu copii, adolescenti si persoane mai in varsta, toti iubitori de entertainment de calitate si bere buna!

    Reply
    • Da, locul a fost frumos: aerisit, înverzit. Ziceam de căile de acces. Imaginează-ţi acelaşi festival ţinut în Parcul Tineretului sau în Herăstrău, tot într-un loc înverzit, dar mult mai accesibil. Eventual şi un panou pe care organizatorii să proiecteze evenimentele sportive de sâmbătă 🙂
      Biletul de intrare la un festival de bere o fi ceva normal prin alte părţi. Dar prima întrebare pe care şi-o pun românii (printre care mă număr) este “Ok, şi eu ce primesc de banii ăia?”

    • În rest, da, mi s-a părut decent organizat. Atmosfera plăcută de care am scris în primul paragraf li se datorează în bună parte. Organizare ok, cu menţiunea că i-ar fi putut ajuta pe artizanali cu un liză, o căruţă, o roabă, orice minune tehnologică pe două sau mai multe roţi.

    • Dani, intrebarea “eu ce primesc de banii de intrare” in contextul in care e vorba si de concert rock cu Byron si alte trupe de muzica, mi se pare stupida. 🙂

    • Dacă invitaţia era la un concert, da, mi se părea absolut normal să plăteşti. Dar a fost festival de bere, nu concert. Eu dacă organizez un festival al mustului de afine, şi plătesc mai multe persoane să “distreze” vizitatorii, ce fac? Îi pun pe vizitatori să plătească separat cheltuiala asta? Nu e mai elegant să-mi acopăr altfel costurile? Oamenii au venit pentru bere, să cumpere bere, nu la concert. A, vrei să faci o atmosferă plăcută şi plăteşti nişte trupe să cânte? Foarte bine, dar nu pune vizitatorii să plătească asta separat.
      Era mult mai subtil (şi n-ar fi comentat nimeni), dacă existau alte condiţii de acces. Să achiziţionezi minimum 4 jetoane, de exemplu. Jetoane pe care le puteai folosi ulterior pentru bere.
      Eu nu am plătit nici intrarea şi nici berea :))
      Tot ce remarc este din perspectiva celorlalţi pe care i-am anunţat de festival. Prieteni educaţi, care îşi pot permite o bere la 10 lei, chit că nu sunt fani craft beer. Prieteni care au mai fost şi prin alte ţări la festivaluri de genul. Şi li s-a părut ciudat că trebuie să plătească intrare. Nu e vorba că li s-a părut scump sau nu îşi puteau permite, dar gestul în sine a fost receptat cu mirare.
      Eu nu cred că în România există o categorie fidelizată în domeniul craft beer, suficient de numeroasă, pentru a ne gândi că vine puhoiul indiferent de condiţii. Sunt mult mai numeroşi cei care ar vrea să încerce o bere bună, să plătească pentru ea, dar cam atât. Fără bilete de intrare, fără 20 de minute de mers pe jos şi alte eforturi. Cât timp nu poartă virusul berii artizanale, ar prefera totul “la botul calului”. La o adică, îşi pot găsi lejer altă activitate într-un weekend de iunie. Cum, de altfel, şi-au şi găsit.

    • Dani, legat de mentiunea ta, organizatorul a pus la dispozitie o camioneta frigo in care ne-am putut tine berea la rece. Era treaba fiecarui producator sa-si organizeze transferul de marfa la stand.

    • Ai scris mai sus: “Sincer, nu as putea organiza mai bine un festival de Craftbeer.”
      Dacă o să organizezi vreodată, poţi să faci gestul ăsta, chit că nu e treaba ta de organizator:

      Dacă vezi nişte producători mai visători care zburdă pe câmp cu butoaiele de 62 kg la subraţ, du-te la ei, mângâie-le pleata părinteşte, şi zi-le “Bre, Schwarzeneggere, ia de-aici un cărucior! Ştiu că nu e treaba mea să-ţi dau, dar ia-l, ia-l, zi un bogdaproste şi binecuvântată-Ţi fie calea!”

    • Dani, se pare ca nu ai inteles nici acum despre ce este vorba la astfel de festivaluri.

      Oriunde in lumea civlizata, oamenii sunt obisnuiti sa plateasca pentru entertainment de calitate. Ma bucur sa vad ca si in Romania incep sa apara evenimente bine organizate si de calitate superioara, pentru care oamenii sunt dispusi sa plateasca bilet de intrare.
      E un semn bun.

    • Aşa o fi. Eu am tendinţa să privesc lumea mai româneşte 🙂
      Plăteau la fel de bine calitatea şi dacă biletul de intrare era inclus în preţul produselor vândute. Uite o treabă românească de mare succes: Berăria H. O berărie care vinde poşirci la preţ de craftbeer, aspect oribil, o hală imensă cu mese înfipte în ciment, de zici că eşti într-o fermă de crescut găini. Nişte chelneri scârbiţi de muncă şi de viaţă – pe scurt, tot ce a fost frumos la Craft Beer Festival găseşti fix pe dos la Berăria H.
      Şi cu toate astea, sunt mai mereu plini, vând. Pentru că sunt în Herăstrău, nu într-un câmp dintre Ştefan cel Mare şi Aurel Vlaicu. Şi ştiu să evite aspecte la care românii sunt sensibili “Eu ce primesc de banii ăştia?”
      Cum ar arăta un festival cu bere bună, producători sociabili, muzică bună, într-un mare parc bucureştean, uşor de ajuns (şi fără taxă de acces)? Nu mai rămâne picătură de bere şi piatră peste piatră.

      În altă ordine de idei, a început şi România să joace fotbal, după ce a ratat calificarea 🙂
      Goluri frumoase şi victorie împotriva câştigătoarei Copa America (şi locul 4 FIFA).

  2. Mă gândeam că o să spui ceva și despre femeile care se perindau pe acolo! N-ai spus nimic.
    Fir-ar! Așteptam aici strivită de curiozitate…
    😀

    Reply
  3. “Uite o treabă românească de mare succes: Berăria H. O berărie care vinde poşirci la preţ de craftbeer, aspect oribil, o hală imensă cu mese înfipte în ciment, de zici că eşti într-o fermă de crescut găini. Nişte chelneri scârbiţi de muncă şi de viaţă – pe scurt, tot ce a fost frumos la Craft Beer Festival găseşti fix pe dos la Berăria H. Şi cu toate astea, sunt mai mereu plini, vând. Pentru că sunt în Herăstrău, nu într-un câmp dintre Ştefan cel Mare şi Aurel Vlaicu. Şi ştiu să evite aspecte la care românii sunt sensibili “Eu ce primesc de banii ăştia?””

    Cum sa compari o berarie de masa cu un festival de bere artizanala, care se desfasoara odata pe an? Sunt domenii si businessuri complet diferite. O berarie de genul H, are nevoie de hoarde de oameni in fiecare zi, prin urmare locatia este extrem de importanta. In mod clar, cand te adresezi maselor, ai nevoie de bere ieftina, nu e nevoie de calitate. Ai alt public tinta. La fel de evident este ca nu poti cere bilet de intrare intro berarie. In mod normal si programul artistic e gratis, gen bonus si fidelizare ca au venit in berarie. Ocazional insa se percepe si taxa de intrare, daca se aduce o trupa Rock renumita sau se ofera un program artistic deosebit si cererea de participare devine mai mare decat oferta de locuri disponibile.

    In schimb, un festival de genul Craftbeer Bucharest, care se desfasoara odata pe an, poate sa fie oriunde, chiar si in afara orasului, daca locatia se potriveste evenimentului. Daca festivalul e bine promovat inainte, iubitorii de bere Craft se deplaseaza oriunde. Am intalnit oameni din Timisoara, din Cluj, si din strainatate, care au venit special pentru festival. Evident ca cei mai multi au venit din Bucuresti. Daca este un eveniment deosebit, bine promovat, clientela targetata se duce oriunde. Ca eveniment si model de business, se compara mai degraba cu concertele si evenimentele Open Air decat cu o berarie cu program zilnic. Foarte multe evenimente Open Air din strainatate se desfasoara in pampas.

    “Cum ar arăta un festival cu bere bună, producători sociabili, muzică bună, într-un mare parc bucureştean, uşor de ajuns (şi fără taxă de acces)? Nu mai rămâne picătură de bere şi piatră peste piatră.”

    Nimeni din mediul economic orientat pe profit, nu poate organiza un Festival de bere Craft, cu program artistic de calitate, in conditiile visate de tine, niciunde in lume!

    Asa ceva NU poate exista decat daca organizatorul este o administratie publica, cu ajutorul unor sponzori (gen Heineken).
    Pentru mine, “Dar eu ce primesc de banii astia?” este intrebarea tipica a cetateanului obisnuit cu pomana electorala, de tip politica sau comercial-industriala.

    De ce crezi ca lumea nu cheltuie bani pe jocuri, software, carti, muzica, pe orice oferta cultural-artistica? Pentru ca nu pricep de ce trebuie sa dea bani. “De ce sa dau bani pe ceva, care pot primi gratis?”
    De aici pana la intrebarea ta “Dar eu ce primesc de banii astia?” nu mai e decat un pas mic, foarte mic.

    Reply

Leave a Comment.