Lua-v-ar dracu de oameni buni!

La așa un titlu porțile iadului se deschid fulgerător, de să sară din balamale… însă chiar m-am săturat de oamenii ăștia buni până în gât și nu pentru că aș fi alergic la omenie ci pentru că, de parcă n-ar fi de-ajuns de distrusă, au stricat încă un lucru la țara asta.

Vorbesc de sfinții ce merg printre noi, ăștia de aruncă cu gologani spre mâinile întinse, hrănindu-se cu privirea de recunoștință falsă a cerșetorului și umflându-și pieptul când simt admirația celor din jur pentru așa om adevărat. Să le pun zgărzi sub tensiune și de fiecare dată când dau la cerșetori vreun ban să le sară smalțul de pe dinți de la șocuri electrice , atunci da, ar merita admirați.

Sute de povești din media, de la cunoscuți, de la prieteni ba chiar și de la cei care încă dau – să se vadă în public cât sunt de buni – cu cerșetori care te scuipă dacă le dai monezi, cu milogi care se uită la tine de parcă i-ai fi jignit când vrei să le dai ceva muncă, cu babe care au trei apartamente și vilă de vacanță la Mamaia din mila fraierilor, cu rețele întregi care cumpără copii doar pentru a-i pune la produs, cu explicații înfiorătoare la întrebări simple – de ce dorm tot timpul copiii ținuți în brațe de cerșetori – nimic nu reușește să înfrângă bunătatea acestor îngeri cu chip uman.

N-ar dona unul la vreun adăpost, n-ar da unul niște mese la cantină, n-ar trimite sms-uri supra-taxate spre cauze umanitare pentru nimic în lume (las’că știu eu că-și fac vile din banii mei), n-ar face voluntariat pentru vreo cauză nobilă nici să-l picuri cu ceară DAR va da tot timpul bani pe stradă sau în autobuz/tramvai/metrou să vadă lumea ce suflet mare are.

Și ce-ți pasă ție, măi hainule? Îmi pasă, dau-ar râia-n voi de oameni buni, că voi ați transformat cerșetoria în cea mai lucrativă muncă de jos din țara asta, că din cauza voastră ajung pe străzi bebeluși îmbătați cu rom și copii închiriați cu sezonul, că din cauza voastră mă pomenesc cu milogi de toate vârstele care aleargă după mine cu mâna întinsă de parcă ar fi obligatoriu să le dau ceva…

Că doar voi, tâmpi… pardon, oamenilor buni, ați reușit să-i educați așa de bine încât îmi sună la ușă să-mi ceară bani dacă afară e urât și  străzile sunt pustii. Ce oripilare dom’le când apăruse la orizont amenda pentru cei care dau bani așa – să-mi zică mie ce să fac cu banii mei, să nu-mi dea voie să dau de pomană?

Ce dacă faci din spațiul public un spectacol de milogeală, ce dacă încurajezi o infracțiune, exploatarea copiilor, fuga de muncă… CE? Nu-mi dai voie să fiu bun?

Am avut o discuție atunci – cică cerșetoria nu e infracțiune – ba e – pentru mine nu e. C-așa merge în țara asta, infracțiunile sunt infracțiuni doar dacă suntem de acord cu legea, dacă nu, NU. Da’ ne plângem când alții își bat joc de reguli…

În concluzie: v-aș bate c-o sete de Greuceanu când se luptă de trei zile cu zmeul – v-aș bate c-o șosetă lungă și plină cu monezi până ați urla s-audă și îngerii ”N-am să mai fiu om bun niciodată”. N-o fac, oameni buni, că e infracțiune chiar dacă pentru mine mai că n-ar fi.

 

Vlad B Popa

Scriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional.

Carti publicate: Regele pribeag si batrânele umbre, Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati

Facebook personal

Pagina fb de autor

website de autor

25 Comments

  1. Ca foarte multi oameni sunt “naivi” se stie, nu putem evita asta. Si nu putem evita nici actiunile lor pline de “naivitate” crasa. Oricat de informata ar fi o societate, tot va exista un segment major de batuti in cap de “naivi”.
    Ei reprezinta un zacamant. Mai profitabil decat aurul si gazele de sist. Inevitabil, apar organizatii mafiote care exploateaza zacamantul. De ce sunt acceptate organizatii mafiote cum ar fi cele ce practica cersetoria? De ce nu intervine politia? De ce nu exista legi clare impotriva cersetoriei? Pentru ca sunt organizatii foarte profitabile.

    Reply
    • este lege clară împotriva cerșetoriei, articol în cod penal, mai clar de atât nu se poate;

      atât de propice dezvoltării acestei arte e solul românesc că a ajuns cerșetoria bun de export, nici nu știi dacă să râzi sau să plângi…

  2. De ce sa interzici cersatoria? Ea exista de cand omenirea.

    Eu vad fenomenul mult mai detașat. Pentru ca-l regăsesc peste tot în viata noastră.
    Cerșitul este ca și marketingul pentru un anumit produs sau serviciu. Reclamele la TV ce fac pana la urma? Tot cerșit se numește. Produsul/serviciul pe care-l vinde un cerșetor se numește “feedback pozitiv” sau mulțumire de sine. Sta în natura omului sa fie bun și sa dăruiască, și sa-si dorească pentru el și pentru familia lui bucurie și fericire, iar cerșetorul exploatează acest lucru.
    Pe același principiu funcționează și reclamele la TV. Ati văzut cum sint reclamele la bănci și asigurări? Si ei cerșesc banii noștri, este drept la alt nivel, promitandu-ne siguranta, dobânzi și o viata fără griji. Sa nu credeți ca sint mai bine intenționați decât aia care stau la semafor cu un copil turmentat în brate.
    Si ce facem, interzicem băncile și asigurările?

    Cerșitul face parte din cultura noastră, din viata noastră. Iar atâta timp cât exista cerere, va exista și suficienta oferta.

    Nu blamați cerșetorii și cei care dau bani la cersetori, pentru ca fiecare dintre noi facem parte dintr-un sistem care tocmai pe asta este construit.

    Reply
    • Nu, Hary, cerșetoria nu e la fel cu marketingul, cu băncile, cu asigurările și așa mai departe. Diferențele sunt multe, de la plătitul taxelor, la existența organelor care le reglementează, la aspectul normal și așa mai departe.

      Eu nu vorbesc de morala întinsului mâinii, nu asta mă deranjează ci efectele pe care le are cerșetoria organizată de jigodii și sprijinită de oamenii buni:

      – nu muncesc, cerșesc că oricum câștig mai bine
      – popularea orașelor cu mizerabili agasanți, cu copii adormiți sau lăsași dezbrăcați pe la colțuri ca să provoace milă
      – cerșitul agresiv în care paraziții intră peste tine unde mănănci și te trag de mână să le dai, fug după tine prin parcări. îți sună la ușă la șapte dimineața că locuința ta este la începutul traseului și așa mai departe…

      Când sistemul din care sunt eu parte și unde îmi dau eu banii o să aibă efectele astea asupra străzii să-mi zici că borbim de același lucru.

      Cum spuneam cerșetoria e o infracțiune, este deja interzisă dar atâta vreme cât e sprijinită de oameni care numai așa înțeleg să-și arate valoarea sufletului ea nu va dispare; culmea e că nici nu militez pentru dispariție, vor cei năpăstuiți de soartă sa ceară de pomană în fața bisercii? foarte bine, n-au decât…

      când însă se ajunge să vezi la fiecare colț cerșetori, în marea majoritate voinici,sănătoși și total apți de muncă, iar cerșetoria nu mai e mijlocul de supraviețuire a unui om care nu poate trăi altfel ci a devenit o metodă de trăit bine pe spinarea altora, folosind mijloace crude și de multe ori inumane, E PREA MULT.

      despre asta vorbesc nu despre un om necăjit, olog, bătrân, bolnav care cerșește să aibă o bucată de pâine la masă.

  3. Draga Vlad,
    Tocmai ce ai făcut radiografia societății de consum, dând ca exemplu înșelătoria din fenomenul cersitului.
    Da-mi voie sa-ti spun ca oriunde te uiți în lumea vestica, decadenta spirituala este cea care controlează sistemul. Totul în economie, în politica se catiga prin înșelătorie, pentru ca doar prin înșelătorie mai poți câștiga voturi în ziua de astăzi. Cerșitul de care vorbești tu, este doar o oglinda a societatii de consum. Piețele financiare din ziua de astăzi sint clădite pe vise și dorințe, mai mult sau mai puțin susținute de realitate. Specula financiara conduce lumea de multă vreme. Nu se mai produce demult cât se tranzacționează. Echilibrul este susținut artificial, de calcule matematice și programe informatice tolerante la înșelăciune.
    Toate valorile în care credem noi cu atâta înflăcărare sint călcate in picioare de către cei în care avem încredere și care ar trebui sa le apere.
    Da, pe tine a ajuns sa te agreseze grupurile mafiote a celor suferinzi, a celor mizerabili, a celor de la marginea societății, dar sa ști ca adevăratul pericol, nu de la ei vine, ci de la cei care se joaca cu visele, cu speranțele noastre, de la parazitii care conduc aceasta lume: mafia financiaria, în care sint băgate bănci, asigurări, organizații și instituții care tolereaza hedge fondurile ca și instrumente de speculă.
    Sincer, agresiunea de care vorbești tu, mafia de care vorbești tu, este cea mai ușor tolerabila pentru ca o poți controla spunând NU. Nu vă dau nimic!
    Pe când mafia de care vorbesc eu îmi poate distruge viata, viitorul și toate speranțele unei vieți modeste și normale.

    Reply
    • Si inca ceva Vlad, sa nu faci greseala sa desconsideri calitățile unui cerșetor de succes din punct de vedere profesional. Da, exista cerșetori de succes și cerșetori looseri. Ca și-n în orice meserie.
      Cerșetoria, ca și prostituția este o meserie care se învață, nu poate oricine sa o facă. Atâta doar ca nu este recunoscuta și agreata de legile ipocrite care ne guverneaza. De aceea nici nu se plătesc taxe și impozite. Eu as legaliza cerșetoria și prostitutia și as introduce taxe și impozite la aceste meserii.

    • Cred că toți suntem conștienți de realitatea de care vorbești, dar dacă nu pot să am pretenția stârpirii mafiei financiare, politice și a oricărei organizații cu unelte mult deasupra puterilor noastre, a muritorilor de rând, pot să vreau ca exact segmentul ăsta neputincios din care fac parte să nu sponsorizeze altă mizerie.

      prefer rahatul să stea cuminte în sistemul de canalizare :)) să nu se reverse pe străzi, mă irită ca e o chestie asupra căreia chiar avem un cuvânt de spus și în loc de asta băgăm mâna în buzunar.

      da, prostituția aș legaliza-o și eu, cât despre calitățile unui cerșetor, ca în orice domeniu, unii-s mai buni, alți mai slabi.

  4. “cersetor de success” asta e tare de tot, o fi si o scoala, poate au o sectie la vreun liceu industrial… si eu nu stiu?
    Sunt pe nivele , junior, stagiar, senior au si manageri probabil.
    Stat timp cat vezi fenomenul ca o “meserie” e greu sa intelegi ca de fapt aia nu “muncesc” pt ei ci sunt exploatati.
    Oricum vlad nu critica cersetorii, ci oamenii buni care fac posibil traficul de copii, dar unde dai si unde crapa…ca de obicei.

    Reply
    • tavi, sunt antreprenori de succes pe aceasta nisa dura :)), cativa au si iesit in fata, printre care acu cativa ani o babuta din iasi cu trei apartamente si alte alea… in imensa lor majoritate insa cei de pe strada vad foarte putin din ce produc, dar si aia sunt catalogati in valorosi si slabi, cei slabi pierzand randul la promovare :))

    • Octav,
      Te înșeli amarnic când zici ca cerșitul nu e munca și ca nu trebuie sa ști meserie ca sa faci bani din cerșit. Ia încearcă tu sa te plasezi la vre-un semafor sa vezi că-ți bani faci intr-o zi. Vei ajunge la vorba lu Matache cerșetorul: ehe, cerșitul nu este asa de simplu cum pare…
      Ca sa fi cerșetor de succes, îți trebuie sa ști multă psihologie comportamentala și îți trebuie multă, dar multă încredere în tine. Tiganii neintegrati în societate sint maeștrii în d-ale comportamentului uman. Ei asta învață de când sint mici. Ei ne cunosc mult mai bine decât noi pe ei. Ne știu slăbiciunile, ne știu limitele, ingradirile pe care le-am adoptat prin educația pe care am primit-o.
      Uite, de exemplu părerea ta ca cerșitul nu e munca. Asta ți s-a spus de când ai fost mic, asta ai învățat. Pentru ca în societatea de consum, aceasta forma de a-si castiga existenta nu este agreata. Daca încerci insa sa privești puțin dincolo de marginea farfuriei pe care o ai în fata, vei descoperi ca mai exista oameni care trăiesc după alte sisteme de valori.
      Legat de subiectul articolului lui Vlad, adică blazarea celor care dau bani cerșetorilor, mi-am expus părerea: eu o privesc mai detasat. Atâta timp cât oamenii “buni la suflet” primesc ceva în schimbul banilor (mulțumire de sine, aprecierea celorlalți, speranta ca dumnezeu vede fapta lui), fenomenul nu va dispărea.
      Unde exista cerere este și oferta. De ce am condamna astfel de practici, dacă ele reprezinta fundamentul societății de consum, zic?

      Pentru mine, interzicerea cersitului este o forma de discriminare. Eu mai degrabă as combate inselaciunea, care exista la toate meseriile, inclusiv la cersetorie…:-)

  5. Problema care apare din atitudinea astfel exprimata, atat de vehement, e ca au de suferit si oamenii care au ajuns cersetori datorita unor situatii din viata lor sau datorita starii de sanatate.
    Pentru ca ai puterea de a schimba gandirea altora prin argumentele tale, pentru ca oamenii vor generaliza si vor judeca toate situatiile datorita celor particulare de care au auzit, cu atat mai repede cu cat cele auzite sunt grozavii … Te-ai gandit ca porti cu tine si responsabilitatea vorbelor pe care le scrii?

    Scriu doua situatii pe care le-am vazut doar in ultimele 3 zile:

    1. O batranica sta langa un chiosc unde se vad mici, carnaciori, sandvisuri, langa un binecunoscut supermarket. Primeste la un moment dat, de la cineva, un cartonas cu o chifla mica si cativa mici. Se retrage intr-un colt mai ascuns si pune cartonasul jos ca sa se aseze mai bine pe marginea trotuarului. Langa ea e un caine vagabond care se uita cu jind la mici, dar nu insfaca, ci asteapta cuminte. Batrana incepe sa manance incet si … rupe din portia ei (care nu era mare) si da si cainelui.

    2. Stau la rand ca sa ma inchin la Cuvioasa Parascheva, in interiorul Mitropoliei, in biserica. In fata mea, la ultima coloana dinainte de a ajunge la Cuvioasa, sta un cersetor pe care-l cunosc de multi ani pentru ca pe acolo sta, pe langa Mitropolie. E un om ce merge sprijinindu-se de o carja si cu siguranta mai are si un alt handicap pentru ca se vede pe chipul lui, se uita cumva intr-o parte, nu stiu cum sa explic exact; are in jur de 45 de ani. Tocmai pentru ca-l stiu demult pe acolo, imi trec prin minte ganduri ce-l judeca, rusinata totodata de ceea ce gandesc chiar in biserica. Cu putin timp inainte de a ajunge in dreptul lui, observ ca se intoarce spre stranele aflate la 2-3 metri in spatele lui si, sprijinindu-se de perete, isi ia avant si se deplaseaza cat poate el de repede spre unul din scaune. Fosneste ceva intr-o punga si apoi se intoarce, cu miscari la fel de bruste si ezitante din cauza piciorului si se misca iar cat poate el de repede (dar cu greu) spre locul sau dinainte. Il vad ca se apleaca usor si-i intinde – zambind! – un mar unei fetite de 3-4 ani. Era la rand la Cuvioasa impreuna cu mama ei care mai avea un copil mic in brate si se vedea ca sunt saracuti (atentie, mama nu statea la cersit, ci la inchinat la Sfanta)

    Mai este un aspect. Nu ne cunoastem viitorul, nu stim ce se va intampla. Exista o posibilitate acolo ca oricare dintre noi, oricat de bine ar sta acum in locul sau caldut de acasa, sa ajunge intr-o astfel de situatie limita – de exemplu in timpul vreunui razboi in care chiar nu se pot controla lucrurile sau dupa vreun cutremur mare in care-ti poti pierde casa si ajungi pe drumuri. Astea sunt situatii extreme, dar posibile.
    Am auzit pe multi spunand, dupa ce au vazut “Filantropica” ca ei nu mai dau niciun ban, niciunui cersetor, niciodata. Asta e o mare tristete. Pentru ca oamenii care gandesc asa datorita celor vazute/auzite nu mai au disponibilitatea si nici cheful de a se gandi daca cersetorul din fata lor e un om sarman ori un profitor. Nu-i mai intereseaza, ei i-au categorisit deja pe TOTI, demult, gata, punct, nu mai are ce discuta.

    Reply
    • Da, asta e problema că vor suferi oamenii care chiar au nevoie de ajutor.

      Problema nu e ca miloșii ca tine sprijină o mafie din ce în ce mai agresivă, exploatarea și traficul de copii și un mediu urban din ce în ce mai parazitat de căpușele astea – problema e că că bătrâna care stă în fața bisericii și da carne la câinele comunitar o să sufere din cauza mea.

      Refuzi ă vezi consecințele adevărate ale gesturilor astea, consecințe mult mai rele decât suferința pe care ai provoca-o în lipsa lor.

      În articol scriu clar despre variante mai puțin publice și mai puțin comode – bani la fundații (la fundații nu dau că-s hoți dar dau la femeia care-și ține bebelul adormit cu rom pe stradă…), mâncare-mâncare și iar mâncare (să vezi tu ce frumos e când o aruncă în primul coș…) și așa mai departe.

      Nu am nici o problema cu sărmanul care stă în fața bisericii – ăla e un loc al milei și acolo ajută cine vrea și cum vrea (probabil de asta trebuie să stai bine în ierarhie cerșetorească să prinzi loc la mitropolie), am o problemă cu cei care umplu străzile și fac asta clar ca pe o meserie.

      Tu zici că un om ca mine face să sufere câțiva năpăstuiți de soartă. Eu zic că un om care dă bani la cerșetori susține o mafie, o parazitare a societății și traficul cu copii și mai zis că sunt metode prin care să ajuți fără să susții mafia asta.

      Cum modelul tău este urmat de mulți parazitismul înflorește, dacă modelul meu ar fi urmat de mulți (dă omule la cine știi că are nevoie – bătrânica ce caută prin tomberon fără să ceară niciodată nimic e un exemplu bun de om care are nevoie de ajutor dar nu face din asta o meserie) și ajută altfel decât dând bani la orice cerșetor ce pare obidit (artiști dom’le, e un tip în scaun cu rotile la americani care vorbește ca un om lovit de retard – și simpatic și îți și rupe inima – n-ar fi o problemă numai că omul e licențiat in psihologie și a studiat defectele de vorbire de unde și abilitatea de a vorbi așa…) atunci societatea ar fi mult mai curată și nici sărmanii nu ar muri de foame.

      Mâncare, obiecte la cerșetori (care are nevoie le va lua, care e la produs bani le va arunca sau uita la tine cu dispret). Implicat în programe de caritate, nu astea de-ți vin la ușă cu hartia, alea în care vezi că sunt oameni serioși – așa se ajută sărmanii societății nu încurajând cerșetoria ca meserie ți exploatatul copiilor ca mod de a face acea cerșetorie mai profitabilă.

      Aia cu gânditul la viitor e… necreștină :))), ce fac dau bani acum să mi se întoarcă dacă o să am nevoie?

  6. “Aia cu gânditul la viitor e… necreștină 🙂 )), ce fac dau bani acum să mi se întoarcă dacă o să am nevoie?”

    Poftim ?!?!
    Asta ai inteles tu din ce am scris eu ?! Ca dau bani ca sa mi se intoarca candva gestul “frumos”?
    Doamne!
    Ok.
    Stiam eu ca n-am de ce scrie aici, dar, din pacate, nu mi-am ascultat intuitia si primul gand. Mi-ai intors cuvintele asa cum ai vrut tu si asa cum n-am intentionat eu.
    Nu stii nimic din ceea ce fac!
    Totusi, ai facut o gramada de presupuneri, desi n-am scris nimic-nimic-nimic concret despre mine.
    Mesajul meu era menit numai sa puna niste probleme de constiinta. Nu sa sustina cersetoria oricum ar fi ea!

    Reply
    • Păi mai, Ada, așa te-ai exprimat – ai legat faptul că nu știm ce ni se va întâmpla în viitoru cu datul de pomană, nu am întors cuvintele pur și simplu așa s-a înțeles.

      O discuție se poartă pe ce se înțelege, iar dacă nu susții cerșetoria așa cum este ea, nu trebuie să mă condamni pe mine că nu o suport – uite tu ai ridicat foarte clar problema oamenilor care merită ajutați iar eu ți-am răspuns că modul de a ajuta ridică alte probleme și mai urâte.

      Nu văd unde e ruptura de sens sau răstălmăcirea cuvintelor. Da, sunt oameni care trebuie ajutați și nu, datul banilor la cerșetori, nu e soluția potrivită.

      Nu înțeleg de ce te enervezi gratuit, nici o clipă nu am pus raționamentul în legătură cu ce faci tu. Am să ajung să cred că nu ești în stare de o discuție în care ești contrazisă și nu pricep ce e cu manifestările astea furibunde când pur și simplu discutăm pe temă – nu am înțeles bine ce ai vrut să spui, explică-mi mai clar nu sări în sus că tu nu ai ce discuta cu mine, e chiar jignitor.

      Puteai să spui, Vlade, nu discutam despre practicul situației ci de niște probleme de conștiință la care trebuie să ne gândim. Și atunci eu ți-aș fi spus da, Ada, ai dreptate sunt oameni și oameni, dar când pun în balanță faptul că ajutorul meu ar putea ridica un om sărman sau arunca un copil în circuitul ăsta, ar putea ajuta o bătrână în nevoie sau ar putea îmbogăți o șarlatancă – mă văd într-o situație unde practicul mă îndreaptă spre alte soluții decât datul banilor celor care întind mâna peste tot.

      Tu ești un exemplu de persoană milostivă și ai pornirile astea atât de puternice încât rațiunea nu prea are treabă cu faptele, asta nu înseamnă că trebuie să mă condamni pe mine că văd efectul extrem de negativ pe care îl are deschiderea asta de a-ți ajuta semenii asupra societății românești, tocmai pentru că semenii s-au învățat să profite și fac pentru asta de multe ori chestii mizerabile.

  7. Ada, Vlad,
    Ati vazut mesajul meu la articolul cu Bucovina?
    Nu mai incercati sa va convingeti unul pe celalalt de anumite lucruri pe care fiecare dintre voi le percepeti altfel :-))

    Ada, prezenta ta aici este un castig pentru noi.
    Avem nevoie de parerea ta aici, pentru ca dorim sa comunicam cu oameni ca si tine. Sunt convins ca ne poti oferi o alta perspectiva asupra lucrurilor pe care le intilnim zi de zi.
    Trebuie insa sa te astepti ca nu vei fi perceputa de toata lumea asa cum ti-ai dori tu, pentru ca oamenii, chiar daca au aceleasi intentii bune, inteleg diferit lumea din jur.

    Uite, eu de exemplu privesc fenomenul cersetoritului ca si o meserie, o posibilitate de a face bani, care din pacate nu este legala. Spun din pacate, pentru ca eu as legalizao. Pana la urma activitatea este similara cu cea de a cersi voturi din 4 in 4 ani. Sau de a face reclama la asigurari de viata.
    Daca ar fi legalizata meseria, ar disparea in mare parte si inselaciunea din spatele cersitului.
    Pentru ca asta e problema lui Vlad, nu cersitul in sine, ci inselaciunea din spatele fenomenului.

    Intimplarile povestite de tine, imi arata cat esti tu de empatica si milostiva. Probabil ca credinta in Dumnezeu iti intareste spiritualitatea nativa.
    Majoritatea oamenilor, si inclusiv Vlad, nu ar fi observat amanuntele si detaliile pe care le-ai vazut tu si nici nu le-ar fi dat aceeasi semnificatie, chiar daca le-ar fi remarcat.

    Este Vlad un om mai rau intentionat decat tine, din aceasta cauza?
    Nu, el doar focuseaza pe alte detalii si amanunte, pe care tu probabil ca nu le vezi sau carora nu le dai importanta.

    Si ce castig au altii din discutia dintre voi?
    Amandoi le dati doua perspective diferite asupra aceluiasi fenomen si-i ajutati sa-l inteleaga mai bine.

    Despre asta este vorba pe reactii.ro

    Reply
  8. Vlad, uita-te numai ce fraza ai putut sa scrii la final (“Aia cu gânditul la viitor e… necreștină 🙂 )), ce fac dau bani acum să mi se întoarcă dacă o să am nevoie?”), deci am avut motiv, nu m-am suparat gratuit.
    Nici gand sa transmit eu asa ceva!

    Sper ca acum sa ma exprim mai bine sau sa ma intelegi:
    inainte de a-i judeca pe toti cu aceeasi masura, pune-te o clipa in locul lor pentru ca, ipotetic vorbind, s-ar putea intampla oricui sa ajunga pe strazi si daca s-ar putea intampla oricui, atunci hai sa ne gandim putin altfel la situatia unui cersetor – ca si cum ar fi vorba de tine personal, ca si cum ai fi TU intr-o astfel de situatie. Nu sa ne referim numai la ceea ce se vede la exterior.
    N-am scris nimic-nimic despre ce fac eu, dar tu ai presupus (“Cum modelul tău este urmat de mulți parazitismul înflorește …”; “Problema nu e ca miloșii ca tine sprijină o mafie din ce în ce mai agresivă …”)

    Mafia exista, sunt de acord cu tine.
    Ce nu intelegi tu e ca scriind astfel, cu ura aproape, cei care-ti citesc cuvintele isi inchid inima de tot. Si fii tu sigur ca n-o sa se implice in nicio actiune caritabila organizata pentru ca vor avea suspiciunea ca lucrurile se petrec altfel in background, ca “se fura”, ca “asta e Romania” etc.

    Daca eu am fost furibunda, atunci te rog sa-ti recitesti articolul, desi, probabil, trebuie sa treaca niste ani ca sa-l poti vedea cu alti ochi.
    N-am spus ca n-am ce sa discut cu tine, of.
    Imi pare rau ca am scris pentru ca banuiam cum vei raspunde si cunoscandu-ne de atata timp stiu ca-ti aperi parerile cu patima si, in plus, nu suntem deloc pe aceeasi lungime de unda si mai bine evit astfel de discutii contradictorii care nu prea duc la nimic bun.
    Nu ca te-as desconsidera in vreun fel, in nici un caz!

    Reply
    • Ada, eu în articol înfieram agresiv chiar genul ăsta de oameni care în afara de a arunca niște gologani în public nu fac nimic, mulți dintre ei făcând gestul ăsta mai mult să fie văzuți și priviți cu recunoștință decât din sentimente pure de ajutorare (nu e cazul celor care fac asta pentru că așa simt, deși și ăștia au același efect în sprijinirea cerșetoriei).

      Aș vrea ca sentimentul ăsta nobil să se exprime altfel, uite acum are loc o inițiativă frumoasă (shoebox îi zice) care nu prea are cum să fie deturnată în stil românesc – mă gândesc că nu am ajuns în asemenea hal încât să vindem cutii cadou trimise pentru ajutat copii… dacă am căuta inițiativele astea și am sprijini mai mult caritatea curată eu cred c-am ieși mai bine ca societate decât încurajând cerșitul.

      Partea proastă e că în România e foarte greu să crezi în legitimitatea campaniilor și necesită un pic de muncă de informare să vezi că sunt acolo oameni cărora chiar le pasă și ce trimiți tu se duce în mare proporție la cine trebuie.

      Ăsta era punctul meu de vedere nu închisul inimii. Eu zic să nu te alarmezi, un articol care te face atent asupra potențialului negativ al carității cu bani la stația de autobuz ar trebui să-ți mărească atenția cu privire la unde dai banu nu să te facă să nu-l mai dai deloc.

  9. hary, am vazut si mesajul de la Bucovina, incerci sa ne impaci. 🙂
    Stai linistit ca nu m-am certat cu Vlad, doar ne-am ciocnit in pareri.

    Reply
    • Ada,
      Nu incerc sa te impac cu Vlad pentru ca nu consider ca te-ai certat cu el…:-)

      Am incercat doar sa-ti explic de ce nu poti rezona cu el si de ce nu are rost sa va mai chinuiti amandoi sa va explicati unui altuia ce simtiti sau ganditi.
      Nu aveti cum sa fiti pe aceeasi lungime de unda, pentru ca vedeti lucrurile din perspective diferite.

      Daca voua va place sa continuati sa vorbiti complet unul pe langa celalalt, be my guest, eu va las…:-)

    • Hary, scrii aşa: “Am incercat doar sa-ti explic de ce nu poti rezona cu el si de ce nu are rost sa va mai chinuiti amandoi sa va explicati unui altuia ce simtiti sau ganditi.”

      Păi dacă Ada şi Vlad nu ar încerca fiecare să-şi expună punctul de vedere (şi implicit să se contrazică) nu ar mai exista discuţie şi implicit nu s-ar ajunge la scopul reactii.ro ☺ Şi tu te contrazici ☺

    • Anatati,

      Poate ca nu am reusit eu sa ma exprim in asa fel incat sa poti intelege ideea. Sau poate ca esti femeie si de aia nu ai inteles. Nu stiu, alege tu o varianta…:-))

      Acum serios vorbind.
      Din discutiile anterioare dintre Ada si Vlad, am putut constata ca Ada percepe lumea dintr-o perspectiva sentimentala si emotionala (chiar spiritual-religioasa) in timp ce Vlad o face mai degraba dintr-una pragmatica si rationala. Ei chiar daca au aceeasi parere, nu o sa-si dea seama de acest lucru, pentru ca percep si interpreteaza lucrurile din perspective diferite.
      Daca-i trimiti pe Ada si pe Vlad pe o insula pustie o saptamana si ii aduci inapoi, cu siguranta ca ei doi iti vor povesti lucruri diferite, chiar daca au fost tot timpul impreuna. Vor face alte experiente, vor trage alte concluzii. Ba chiar vor avea pareri diferite despre anumite intamplari pe care le-au trait impreuna. Asta doar pentru ca percep diferit lumea inconjuratoare si asta duce automat la interpretari diferite.

      In ceea ce priveste reactii.ro, am zis asta in acelasi comentariu, acest lucru este foarte bun, pentru ca ne da posibilitatea, noua cititorilor, de a ne face o imagine mai completa asupra unui fenomen, gen cersitul. Cat mai multe perspective, cu atat mai complexa este imaginea pe care ne-o putem creea despre lumea noastra.

      Strict din perspectiva celor doi insa, lucrurile nu stau la fel.
      Ei doi nu o sa ajunga la un consens pe anumite tematici cu incarcatura emotionala niciodata, pentru ca fiecare incearca sa-l faca pe celelalt sa rezoneze cu planul lui de perceptie (pe basza caruia se dezvolta si sistemele de valori in care credem si pe care ni le aparam).

      Indemnul meu catre Ada, de a nu mai continua sa-i explice lui Vlad ce simte ea, nu este un indemn de a nu mai comunica deloc cu el, ci de a incerca sa o faca ALTFEL.
      Astfel incat sa poata sa se faca inteleasa, ca sa ajunga la consensul, pe care ea si-l doreste asa de mult. Pentru ca ea vrea doar ca Vlad sa o inteleaga, nu neaparat sa-i dea dreptate…:-))
      Acelasi lucru este valabil si invers (adica pentru Vlad), daca doreste sa se faca inteles de o persoana ca si Ada. De aceea m-am adresat in mesajul meu la amandoi.

      Cu alte cuvinte, am vrut sa scot in evidenta ca modul in care ei doi discutau, a ajuns la o plafonare si ca dicutia dintre ei nu mai aduce nici un plus valoare pentru nimeni…:-)

    • mai interesant de urmărit e modul în care fiecare parte a unei confruntări vine cu argumente şi cum le elaborează replică după replică;
      şi mai ales cum îşi iasă fiecare din fire. nu doar discuţiile aduc plus-valoare, ci şi reacţiile şi raportările emoţionale la diverse situaţii [aici argumente].

    • anatati,
      Dupa ce am extras dintro confruntare parerile si opiniile fiecaruia, firea si comportamentul lor verbal, modul lor de a argumeta si reactiile lor la critica, nu ma mai intereseaza decat cine se impune in fata celuilalt.

      Acest lucru nu este posibil daca discutia are loc pe planuri de perceptii diferite. Pentru ca discutia se termina, ori prin cearta ori prin ignorarea celuilalt. Ceea ce pe mine nu ma mai satisface.

Leave a Comment.