Loganul, cea mai iubită și disprețuită mașină

De la nu mi-aș da loganul pe 3 bmw-uri până la n-aș conduce un logan nici dacă mi l-ar da degeaba (când omu avea o gioarsă second de pe care curgeau tablele) le-am auzit pe toate.

Trecând peste pasiunea asta exagerată pe care românii o pun mai în orice, hai să încerc o analiză la rece, ca om ce-a condus loganul peste tot și am și cu ce să-l compar, de la buburuze la suv-uri de 3 tone.

Prețul

Mai auzi câte unul cu păi mai pui 2000 și-ți iei din aia, care e de trei ori mai șmecheră. Nu, nu îți iei – pentru o mașină ieftină raportul de calitate preț la logan e imbatabil, de asta și are succes european. Echipată cu absolut tot ce se putea pe un logan, c-un motor decent de 105 CP, a mea a fost vreo 10.000 de iepuroi. Nu, dotările nu-s la cine știe ce nivel – servo-direcție, abs, geamuri electrice, inchidere centralizată, aer condiționat. Nu climă, nu scaune încălzite, nu esp (la generația actuală cică ar fi și de ăsta).

Nu, nu mai pui 2000 de euro și-ți iei o mașină de clasa ei, nouă, cu o motorizare care să nu moară dacă iei și-o pungă de cipsuri, care să aibă și dotări superioare și ținută de drum mai bună și brand. Pui un 5000 și abia atingi modele de început din brandurile de care vorbeam. Asta înseamnă 50%. Mai pui încă 50% și ajungi la un model mediu din aceeași clasă la o marcă de care să nu-ți fie rușine.

Fiabilitate / întreținere

Loganul e făcut pentru drumurile noastre. Mai înaltă, cu suspensii mai moi decât celelalte, trece prin gropi și ruleaza pe drumuri de țară fără emoții. Întreținerea este la același nivel cu prețul de cumpărare, este decentă chiar dacă folosești piese de calitate (zic asta pentru că sunt unii care compară o întreținere făcută cu piese de calitate cu una la o mașină de brand folosind șuruburi făcute pe vapor și vezi ce șmecherie, le dă la fel).

Ce ține de funcțiile de bază al unei mașini, dacă nu îți bați joc de ea, merge strună prima sută de mii de kilometri. Asta cu tot cu excursii la pescuit, băgat prin apă, nămol, urcat munții. Poveștile cu sărit bucșe, motoare și alte alea sunt… povești.

Ca o mică paranteză, procentul de mașini second în gama asta de preț în care nu bagi nimic în afară de o distribuție și plăcuțe de frână în primii 100.000 de km este infim.

Deci da, nu simte drumurile noastre la fel de tare ca o nemțească, nu o pui cu burta la fel de des pe pietre și costă mai puțin să o ții în forma bună.

În concluzie astea-s părțile bune: e o mașină corectă, un raport calitate preț bun, își face treaba și nu costă mult să o întreții corect.

Care-s părțile rele?

Finisajul. De mașină ieftină – plastic neplăcut, torpedo care nu se prea închide și mai rămâne și cu lumina aprinsă, vopsea sensibilă, chedere din cauciuc prost. Dacă ajunge să te deranjeze înseamnă că vrei ceva mai mult decât o mașină utilă, vrei să-ți fie și plăcută.

Ținuta de drum. Exact chestiile care o fac potrivită pentru drumurile noastre mai proaste aduc cu ele o ținută de drum bălăngănită, de bărcuță. În curbe se înclină ca vamporu, la viteze mai mari trebuie să tremuri constant din volan ca să meargă drept iar când trece tare un tir pe lângă tine simți frate. Din câte am înțeles ultima generație de loganuri a făcut progrese în direcția asta.

Confortul. Pe cât de încăpător e portbagajul pentru pus barabule pe atât de înghesuit e interiorul. Stă unul lung în față cel din spatele lui ajunge cu genunchii în gură. De pe la 2 ore în sus poziția de șofat devine chinuitoare, scaunele nu sunt fotolii de lux ca să mă exprim gentil.

Poate cea mai neplăcută parte rea la logan este cum se uită românul la tine. Zău! Și asta vă spune unul pe care-l cam doare în cot de cum se uită țața Lelea la el. Este însă obositor să vezi trompetul cu un trocader de 300.000 de km, luat cu 4000 de euroi și care n-a văzut plin la pompă de când a ajuns în România cum se uită la tine de parcă nu ai avea ce mânca.

Nu, nu contează la ce nivel de educație, cultură, capacitate mentală ești. Nu, nu contează că ai ales să-ți bagi bănuții în lucruri care te interesează (fotografie, pescuit) sau într-un trai decent, nu de tremurat și împrumutat bani la final de lună. NU! Ai logan ești un sărăntoc ratat în viață.

Și de ce ți-ar păsa? Păi uite că ajunge să îți pese pentru că lucrurile în țara asta funcționează mult mai des pe aparențe și pe relații decât pe ce știi să faci. Și uite așa nu poți să discuți de prea multe ori cu x,y,z că ei au străineze (nope, nu contează că-s second și au costat cât a ta), nu poți să negociezi un contract cât face pentru că dacă ai venit în logan e clar că-ți ajunge și mai puțin și așa mai departe.

De asta numai când sunt convins de calitatea omului cu care mă întâlnesc în scopuri productive mă duc cu loganul, în rest mașină de împrumut sau taxi.

Na, asta e realitatea, cam asta e cu loganul în toată splendoarea lui – o mașină ieftină, corectă, utilă, finisată prost, inconfortabilă și care-ți aduce eticheta de calic.

Vlad B Popa

Scriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional.

Carti publicate: Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati

Facebook personal

Pagina fb de autor

website de autor

25 Comments

  1. Apropos de Logan…..Anul trecut eram cu un cumnat de al meu prin Germania sa cumpere o masina SH. Am avut niste evenimente nefericite si a trebuit sa ne plimbam prin Passau destul de mult cu taxiul:)…..Intrand in vorba cu un taximetrist (eram intr-un Logan MCV) acesta ne-a intrebat mirat de ce venim noi, romanii, in Germania sa cumparam masini rupte in 2 de nemti la preturi mari si sa ne dam mari in Romania ca avem masini bune? I-am spus ca si asa pentru noi masina nemteasca e….nemteasca. Tot el ne-a spus ca are MCV-ul ala drept taxi , nu i-a facut probleme si care rupe asfaltul. Tot el mai poseda un Lodgy (cred ca e corect) acasa, iar frac'su are Duster. In concluzie, familia lui era super multumita de Logan (care o fi el), precum si faptul ca nemtii apreciaza destul de mult aceasta masina (se pare ca si o cumpara destul de mult). La coborare i-am spus ca Loganul in Romania e cam….jaf. Se pare ca l-a amuzat destul de tare partea asta pe neamt.:)))))

    Reply
  2. Asta pentru ca la noi mentalitatea este total diferita. In tarile ca Germania lucrurile sunt asezate – masina este vazuta normal ca o optiune nu ca un indicator social, de asta marca dacia este perceputa ca o serie de masini care te duc de la A la B fara multa cheltuiala, ori iti iei de asta pentru ca nu ai nevoie de mai mult, ori iti iei pentru ca preferi sa bagi banii in altele, ori pentru ca atata iti permiti in momentul ala nimeni nu te judeca.

    La noi, iesiti din comunismul unde nu prea puteam avea nimic de moft, acum masina si telefonul sunt indicatoare ale reusitei tale in viata si te judeca lumea dupa ele. In plus romanul vrea si ceva mai mul, ca tot vorbeam de mofturi, ca de masina strict cu 4 roti care sa mearga si-atat s- cam saturat….

    Reply
  3. Eu am avut de ales intre Logan(care atunci, în 2009, cred ca era la a doua generatie) și ceva Second hand și am ales a doua variantă. Mi-am luat un Opel astra 1.7 diesel de care am fost mulțumit, avea 130k atunci când am luat-o și în afara de ce am schimbat în momentul în care am cumparat-o(distributie, revizie și un debitmetru) nu i-am făcut nimic. Avea consum mai bun ca Logan, cuplu mai mare, arata mult mai bine. Nu as cumpăra mașină nouă nici dacă ma bați. La 10 mii găsești Audi a4 din 2010, Passat, Opel astra și altele.

    Nu sunt dezacord nici sa iau o mașină cu 300k la bord doar sa ma dau smecher ca am Audi sau Mercedes. Trebuie văzut raportul calitate/preț sau de ce ai nevoie vs. Pret

    Reply
    • Da, la o masina second-hand poti sa ai noroc si sa o duci bine mersi ceva vreme. Nu se intampla insa des. Pe de alta parte sunt niste chestii clare pe care in general cei ce-si iau second nu numai ca nu le iau in calcul dar nici nu le recunosc:

      1. Dupa un anumit numar de kilometri (mai mare sau mai mic, dupa cum si pe unde a fost condusa) masina nu mai are aceeasi ținută. Îmi amintesc de un golf abia luat, pe la 150 k pe care mi-l tot lauda omul cu ce afacere a făcut. Când am urcat în el avea din plin ținuta aia de gioarsă obosită (vibrație peste tot, schimbător de viteze greoi).

      2. Aveți prostul obicei să luați o mașină la 100-200 k și să povestiți cum specificațiile pentru mașina aia dar nouă sunt mai bune decât la x mașină. De asta loganu dă ceață unor seconduri cu figuri care au 300 de k la bord și nu înțeleg meseriașii că puterea motorului, cuplul și alte alea se consumă și ele în timp.

      In rest evident că o mașină second la care ori ai noroc, ori te pricepi destul de bine încât să vezi exact ce iei te poate mulțumi pe deplin. Eu însă din 30-40 de mașini luate de prieteni n-am văzut una singură care să nu mai mănânce un 20% din preț în primul an. Campion fiind un a6 de2,5 care mînca bani pe bandă rulantă.

      Consumul loganului meu e aiurea dar e vorba de motorizarea asta pretioasă, cele pe diesel consumă bine – am mers cu un mcv și-a luat 3,4 l pe un drum de aproape 500 de km, condus bătrânește. A ta cât consuma?

  4. Consuma vreo 4,5 în afara condus nu tocmai bătrânețe și 6-7 în București. Mașina era bine închegată și nu avea probleme în afara de ce mi-a zis omul ca are(debitmetru care a costat 350 de lei). Eu am dus mașină la test care m-a costat atunci 250 de lei însă mi-au spus oamenii totul despre ea. Într-adevăr puterea și cuplul se duc în timp, a mea era cam la 80-90% din ce putea de noua(conform graficelor și testelor)

    Reply
  5. Ioi, Loganul! Nici nu m-aş fi gândit că se uită xyz chiorâş la mine. 107000 km, condusă exclusiv de mine în 7 ani. Schimbat plăcuțele o dată (am înțeles că ar fi ceva performanță ptr o femeie

    Reply
  6. Loganul pe care il conduc acum avea 14.500 km la bord cand l-am luat. Acum am aproape 129.000 km la bord, iar masina are aproape 8 ani deja. Pana sa intre in posesia mea, aveam un “cui” pe Dacia, asa cum au majoritatea celor care merg cu tramvaiul si carora li se par acri toti strugurii. Dupa ce am facut niste drumuri destuld e lungi cu el (primul a fost pana in Grecia si inapoi) si ne-am obisnuit unul cu celalalt, pot sa zic ca mi-e draga masina asta. Urmatoarea masina va fi, in mod sigur, tot din familia Dacia. Eu sunt pe principiul “sa ma duca din A in B si sa nu ma ploua”. Restul e cancan. A, si cum se uita ceilalti la mine…ma doare fix la 15 metri imprejur.
    Nu neg, mi-ar placea sa conduc o nemteasca din clasa premium (in sufletul meu sunt BMW-ist, si visez la un Seria 5 GT), dar inca nu am ajuns la nivelul la care, financiar vorbind, sa imi permit achizitionarea si intretinerea unei asemenea masini. Asa ca, pana la noi ordine, Dacia rules!

    Reply
    • Da, daca vrei ca o masina sa te duca de la A la B, fara sa te lase in drum (cum faceau vechile dacii) atunci raportul calitate/pret la logan este imbatabil.

      Cand incep sa vrei ca masina sa te duca de la A la B dar intr-un anumit fel, mai comod, mai sigur, mai frumos, atunci deja te uiti spre alte marci.

    • “Sa ma duca din A in B, chiar daca ma simt ca intr-o cutie instabila”. Aha, ca de aia or fii inventat masinile cei care le-au inventat, ca sa vii tu in 2014 sa spui ca te multumesti cu un pachet ambulant, mai ales in lumea asta nebuna in care trebuie sa ai tanc ca sa supravietuiesti intreg fiecarei zile de trafic.

  7. Bun, si dupa asa parti negative, O MAI POTI NUMI MASINA ?! E doar un cotet cu roti. Care se rastoarna in prima curba mai agresiva.

    Imi pare rau, dar ca sa te numesti “masina”, nu trebuie sa ai acele chestii negative pe care le are Ligheanul. E ATAT DE SIMPLU !

    Reply
  8. Deci sa intelegem ca noi, astia cu Audi, ne vindem si casa ca sa intretinem masina ? Ca asa par exagerarile tale…. Nu mai glorifica un lighean, ca n-are rost. Romanii nu au facut niciodata lucruri bune, nici macar decente, si nici nu vor face. Astia suntem, cu asta defilam.

    Reply
    • da, daca ai bani numai de un audi de 10 ani care costa cat jumate de logan full nou, atunci e clar ca intretinerea lui te va arde la buzunar.

      Iar in situatia asta sunt extrem de multi romani, cu gargauni in cap, care cred ca daca au masina nemteasca, indiferent cat e de gioarsa, la care nu-si permit sa-i faca plinul sau sa-i puna ulei decent, nu mai vorbim de piese originale, au reusit in viata, sau cel putin au reusit pe langa calicii cu logan.

      Astia sunt mult mai multi decat cei care-si iau second-hand uitandu-se rece la raportul calitate/pret si nu la – imi iau marca asta sa par smecher -.

    • Ei, mai sunt si unii care isi si permit, fiindca nu-si iau ultimul model de Audi, ci unul mai “clasic”, care, fie vorba intre noi, nu e chiar asa costisitor si nici nu e full de electronica ca sa trebuiasca sa faci credit la banca sa schimbi un senzor. Sa fim seriosi.

      Sincer, nu dau un Audi din 96 pe un Logan. Daca tu crezi ca toate sunt gioarse, inseamna ca nu le-ai vazut pe toate ! Nu zic ca n-ai dreptate per total, dar mai exagerezi, ca eu cu femeile :))

      Serios, ma simt de o mie de ori mai bine intr-un Audi de 20 de ani decat in asa ceva. Fiindca, sincer, calitatea materialelor si toate celelalte chestii care conteaza pentru cineva pasionat de masini, e net superioara. Pararea mea.

  9. N-am Logan si l-am condus prea putin pentru a-mi da cu parerea, dar sa ne intelegem cu o chestie (una pe care romanii o ignora, dar pe care comentatorii de-aici au semnalat-o placut): O masina NOUA e o masina NOUA. Stiu ca majoritatea nu-si permit o masina noua, dar asta nu inseamna ca o prostie luata pe 1000 de euro se compara cu o masina noua de 9500, fie ea Logan sau nu.

    Un Logan din 2014 e superior din toate punctele de vedere unei masini la mana a saptea, fabricata in 1998 (apropo de “BMW-urile alea bune, clasice”). Cam orice masina cu sute de mii de kilometri la bord trebuie sa ridice niste semne de intrebare. Sigur ca exceptii exista, insa exceptiile sunt masini care “merg si acum”, nu “masini bune, dar vechi de 25 de ani”. Exceptand putinele modele care devin clasice, sunt ingrijite si vandute ca atare, majoritatea gioarselor de pe piata “masinilor ieftine” nu se ridica la capacul unei masini de ultima generatie (nu mai vorbim de costuri si singura).

    Acum, ca in 9000 de euro poti lua lucruri mai bune decat un Logan e total alta discutie. Da, poti lua o masina second hand de calitate si mai recenta, poti lua o masina mai mica de la alt producator, dar, din nou…alta discutie.

    P.S: E clar ca nu vorbesc despre masini vechi de 3-4 ani, bine intretinute, ci despre antichitati despre care posesorii insista ca “sunt mai bune decat o masina noua”. E evident ca un Passat din 2012 cu 20 000 de kilometri la bord e mai bine echipat si mai stabil decat un Logan nou.

    Reply
    • Absolut. Daca e sa punem un indicator pe ce, in general, e o gioarsa care nu se apropie de un logan nou iar proprietarul ei ar trebui sa inteleaga ca e ridicol cand explica ce masina are el, cred ca un second din aceeasi clasa cu un Logan dar care sa fie pe undeva la sub 70% din pretul unui logan “full”. Alea-s trocaderele, sansele ca asa ceva sa fie bine intretinut, sa nu zbarnaie din toate tablele si sa nu aiba un motor obosit, sunt spre zero. Daca vorbim de marci scumpe, atunci procentul din pret creste.

      Peste 80-90% incep sa vina masinile care nu-s chiar rasnite ambulante si poti sa ai noroc chiar la una decenta. Din nou, daca apartin unor marci mai ieftine (skoda de exemplu, una e o skoda la 8000 una e un bwm).

      Cand incepem sa vorbim de masini de 2-3 ani, sub 100k eventual facuti pe soselele europene si fara proprietari care cara porcul in spate, deja nimerim intr-o alta clasa. Pretul insa vorbeste de la sine si in functie de cati bani bagi in ea in prima 100 de k poti spune cu cat a fost mai scumpa decat un logan si daca a meritat diferenta de pret pentru diferenta de masina.

  10. Ma baieti, eu nu inteleg o chestie : vad de exemplu si emisiunile astea de pe Discovery cu masini, cu invarteli, cu nush ce. Toti spun pe acolo cat de apreciate sunt masinile clasice, de zeci de ani ca si varsta, iar noi, saracii de romani, avem pretentii numai la masini noi, la care, fie vorba intre noi, materialele si totul e mult mai slab decat din ce se faceau pana in anul 2000-2005. :)) Cum vine asta ?

    Reply
    • Discutia e total paralela. O masina clasica, de colectie, nu este apreciata pentru fiabilitate, siguranta, consum la suta de kilometri si confort ci dupa total alte criterii – de colectionar. Ce a insemnat in istoria automobilului, cat e de frumoasa, cat de importanta e pentru el personal, cat de originale ii sunt piesele – cand vorbeste omul de cat de buna e masina si ce sentiment ii da sa o conduca se refera la criteriile alea subiective nu la suprematia respectivei vechituri din perspectiva practica.

      De asta, marea majoritate a pieselor vechi sunt scoase doar la expozitii si ture de club, nu la dusul la supermarket.

      Cat despre audiul tau din 96, in care tu te simti mai bine ca intr-un logan, asta e o chestie subiectiva – la fel se simte si Ninja cu bmw-ul lui de 3000 de euro pe care cad tablele si fumega ca tractorul. Asta e un gust si un sentiment personal, ca sa zici insa ca e o masina superioara atunci trebuie sa intervina o comparatie obiectiva – cat de sigura e, cat consuma, cat costa intretinerea, cum se misca, cum arata etc. Daca la astea audiul tau (nu in general ci al tau) da pe plus, foarte bine. Si un rolls bine intretinut de prin 90 da pe plus de zece ori, numai ca pretul acopera diferenta rapid :)))

      Chiar as fi curios sa aflu mai multe despre audiul tau, model, dotari…

    • Hai ca am zis-o mai mult in spirit de gluma, stiu ce e clasic si ce e vechi. Dar zau, masinile vechi chiar erau facute ca lumea, acum le fac din plastilina.

  11. In plus, pentru ca un model sa fie clasic, el chiar trebuie sa fie “clasic”. Sa aiba deci anumite specificatii, de la o anumite istorie la un anumit motor si la o comunitate in jurul lui. In plus, vechimea autoturismelor clasice nu e acelasi lucru cu vechimea autoturismelor “de consum”.

    Un Opel de 14 ani e o rabla, nu o masina clasica.

    Acum, depinde si ce vrei de la o masina. Eu de exemplu vreau confort si siguranta, nu motor de 2.2 si emisii Euro 1. Ori, in cazul sigurantei, standardele se imbunatatesc in fiecare an 🙂

    Reply
  12. Aici e ceva adevar. Plasticul din caroserie a devenit standad dupa 2006 (in unele cazuri are sens, cu-atat mai mult cu cat anumite elemente se zgarie/lovesc oricum si ingreuneaza inutil masina, pe cand in altele e pur si simplu o decizie de productie/pret).

    Reply

Leave a Comment.