Feminisme ridicole

Later edit: După discuții cu autoarea recenziei avem așa:

//  Intenția replicii în discuție nu a fost deloc feministă, încercând să găsească o exprimare diplomatică pentru impresia că personajul principal feminin nu este bine construit (aici aș avea de făcut eu o paranteză, personajele sunt complet subordonate acțiunii și intrigii mentale și povestea lor intervine doar și dacă în măsura în care este necesară pentru a le explica reacțiile – nu e, pentru niciunul din personaje masculine/feminine, un roman de aprofundare, iar asta contribuie decisiv la ritmul și curgerea cărții) Andreea Chebac a schimbat o critică legitimă într-o observație generală cu iz feminist.

În loc de personajul feminin nu mi-a plăcut, e gol, e din carton, nu are substanță sau orice altă descriere a impresiei lăsate, autoarea recenziei, ca să fie mai blândă probabil cu o carte care i-a plăcut, a punctat general și nu la obiect. Din păcate asta a schimbat o afirmație care era normal să fie într-o recenzie într-o dojană generală asupra rolului femeii în carte, lăsând impresia încălcării unui standard de importanță pe care femeia trebuie să îl aibă într-o carte, chestie care mie mi-a displăcut enorm.

Nu asta a fost intenția din spatele replicii de unde iese că, vorba lui taică-meu, Mai binele e dușmanul binelui. Ca să mascheze politicos un punct de vedere valabil despre construcția unui personaj a trimis discuția într-o zonă care a stârnit reacții de genul – femeile din Cameleon sunt proaste sau lămpi. //

Știți foarte bine că am o problemă cu manifestările stupide ale feminismului de azi; rămăse fără obiectul muncii (negarea unor drepturi de bun simț) fetițele astea cunosc opresiunea masculină de prin articole și cărți și neavând o busolă reală iau niște lucruri normale, fără nicio conotație sexistă și le transformă ridicol în cine știe ce manifestare discriminatorie.

Că zic asta mă face evident și fără îndoială misogin, la fel cum dacă în America îi spui unui afro-american că e leneș, prost sau slab pregătit e din cauză că ești rasist nu pentru că ăla e submediocru.

Vă dau însă un exemplu. Ieri booklogul a publicat un review la Cameleon-Baza, ultima mea carte. Trecem peste stilul review-ului care nu are nimic din eleganța unei recenzii pe un site specializat de carte și ne concentrăm pe asta: ”Mi-a plăcut și faptul că a strecurat ceva prezențe feminine, chiar dacă parcă sunt cam de decor

Really? REALLY? REEEEEAAAALLLLLLYYYY? Ce urmează, soră, să punctăm lipsa unor personaje puternice feminine în cronica meciului de box Ali vs Foreman? Cum s-a ajuns ca citind o carte să te uiți dacă sunt destule prezențe feminine și dacă rolul lor e destul de important, să vezi unde sunt angajate și ce salariu au, dacă gătesc și Doamne ferește spală vase?

Chiar așa de disperat e feminismul tânăr încât a ajuns să caute motive de exprimare și într-un review de thriller sf? Fetelor, e pur și simplu ridicol.

Vlad B Popa

Scriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional.

Carti publicate: Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati

Facebook personal

Pagina fb de autor

website de autor

70 Comments

  1. N-ai înțeles nimica Vlade. Vrea să-i faci profilul și să o adaugi în următoarea ta carte :)) Cine știe, poate te stalkărește cu ochi dulci pe internet :))

    Reply
    • urmatoarea mea carte va fi scrisa pentru femei si, pe langa faptul ca va fi o scriitura foarte draga mie si foarte speciala pentru mine, cred ca ma va scoate pentru putin timp din randul celor etichetati ca misogini.

    • Vlad, eu am o vorbă. Familia conteză; dacă mama și soția (mai târziu și fiica) nu te consideră misogin, înseamnă că nu ești 😉

    • pai zi si tu mai, Mika, nu e de-a dreptul ridicol? Chiar orice, ORICE lucru trebuie sa arate clar si fara echivoc ca femeile sunt egale sau mai egale? Culmea e ca unul din personajele feminine e cotat cu o inteligenta peste majoritatea personajelor masculine de acolo, se pare insa ca asta paleste pe langa faptul ca genul personajelor nu este distribuit corect si egal…

      Am mai zis-o de multe ori feminismul asta turbat, care nu are nicio legatura cu lupta reala a femeilor pentru a schimba o societate care le ingradea stupid dreptul de a se dezvolta normal, este una din chestiile care face femeile de azi sa arate isteric si ridicol in acelasi timp.

    • Din cauza asta am dat like la articolul tau… pe bune daca mi s-a intamplat vreodata sa numar personajele feminine dintr-o carte, film, etc. Nu cred ca acest numar reprezinta vreo dovada in sensul demonstrarii egalitatii femeilor cu barbatii. Chiar cred ca e o prostie 🙂 sa inserezi intr-o recenzie o astfel de lauda/critica. Dar, ce stiu eu? Eu nu scriu recenzii 😉

  2. Vlad, am citit si eu recenzia de carte.
    Poti sa zici orice despre ea, ca e scrisa prost, ca e scrisa de cineva care in mod obisnuit citeste romane de dragoste, un lucru insa nu poti spune, si anume ca este cu tente feministe.

    Andreea Chebac spune mai degraba ca i-a placut faptul ca femeile nu au fost excluse din actiune, chiar daca au numai o prezenta de decor. Mie personal imi suna mai degraba a lauda, un plus pe care ea il constata la aceasta carte, stiut fiind faptul ca in romane de gen nu prea apar caractere de tip feminin. Faptul ca tu ai inclus si femeile in actiune, este ceva imbucurator in opinea ei.
    Aceasta interpretare a mea, este sustinuta si de faptul ca autoarea recenziei a spus de mai multe ori ca i-a placut cartea oferindu-i chiar punctajul maxim…:)))

    Singura critica lansata de ea la adresa cartii a fost asta:
    “Un lucru care m-a sâcăit puțin pe parcursul lecturii a fost senzația aceea că, deși personajele nu sunt românești (după nume, n-au cum să fie), le mai scăpa căte-o expresie neaoșă.”
    In rest numai de bine.

    PS: eu o banuiesc pe Andreea Chebac ca nu a citit toata cartea, ci ca a parcurso in fast forward mode, incercand sa prinda esentialul, pentru a putea scrie o recenzie (platita de noi). De aceea i-a scapat rolul echipei de femei (rosii) din tot planul evadarii.

    Daca ar fi citit tot, ar fi ajuns si singura la concluzia ca barbatii sunt cei care conduc lumea, iar femeile cele care influenteaza in mod hotarator barbatii…:))

    Reply
    • Hary, este o observație feministă până la cer – nu am zis că e o critică, e evident că e un – Bravo, ai inclus femeile, chiar daca mai puțin decât mi-ar fi plăcut – dar tocmai faptul că simte nevoia să anunțe asta e o poziție feministă – aspecul ăsta daca sunt sau nu personaje feminine cu rol important într-o carte, nu avea ce căuta – de când e asta unul din punctele care trebuie atins într-o recenzie? ca sunt sau nu femei importante in ea? wtf?

      Nu era vorba despre ce a scris ci ca a scris pe subiectul asta, îmi mentin părerea e unul din exemplele de feminism ridicol – gen, măi e serios service-ul ăla? Da, mecanicii sunt foarte buni si au angajate și două femei, chiar dacă sunt doar secretare… ce naiba importanță are pentru informația pe care omul a cerut-o despre cum repară aia mașinile?

      PS – nu știu ce a vrut să spună cu limbajul neaoș, mie mi se pare normal că, dacă lectura este în română și nu aparține unui gen științific sau e plasată în vreo anume perioadă sau loc în care limbajul contribuie la acuratețea poveștii, atunci dialogul mai ales cel familiar să folosească expresiile limbii respective. Probabil punctul meu de vedere nu este împărtășit pentru că ne-am obișnuit cu multă literatură tradusă mot-a-mot.

      Nu îi critic recenzia din punct de vedere al părerilor, ar fi culmea culmilor, chiar dacă nu i-ar fi plăcut cartea deloc, deloc, deloc, deloc, nu aveam nimic de comentat. Observația mea privește ceva ce a ajuns acolo din obsesia asta feministă că trebuie să avem în vedere tot timpul aspectul prezenței feminine până și într-o carte, indiferent dacă o anunțăm ca pe o laudă sau pe o critică, când pentru un om normal așa ceva nu are importanță în economia unei cărți.

  3. Vlad,
    inteleg reactia ta. Daca privesc din perspectiva barbatului, este foarte logic ce spui. Argumentatia ta e valida. In mod normal, intro recenzie de carte (scrisa de un barbat), o remarca de gen nu are ce cauta, pentru ca nu reprezinta un aspect important in evaluarea unei carti.

    Dar… (there is allways a gift in romanian language):
    Cred ca esti de-acord cu mine, ca acum nu vorbim despre o critica literara, ci despre o recenzie, in sensul de parere personala exprimata de un cititor…. de sex feminin. Corect?

    O femeie vede in general altfel lumea inconjuratoare. Fiecare dintre noi stim cum este cand ne intoarcem din concediu cu nevasta/prietena/amanta si ne intilnim cu prietenii ca sa povestim despre minunatele momente traite impreuna. Nu ati patiti nicioadata sa auziti din gura nevestei/prietenei/amantei niste intamplari din concediu de care nu va mai puteti aminti deloc? Dar deloc, nu ca aha, da parca era ceva de gen. Deloc. Ring a bell? Nu, nu erati beti si nu, nu e indicat sa incepeti o discutie cu nevasta ca nu ar fi fost asa cum isi aduce ea aminte. Pentru ca are dreptate, in felul ei. Ea nu minte, doar isi aminteste alte amanunte despre acelasi loc in care ati fost impreuna. De ce se intampla asta?
    De cele mai multe ori ele vad si remarca detalii pe care noi nu le percepem deloc. Pentru ca pentru noi nu sunt relevante. Punct.
    Prin urmare nici nu ne vom amintim de ele mai tarziu.

    Acum sa privim remarca Andreei Cheban, despre care tu Vlad, ai perceputo ca fiind feminista.
    Daca admiti ca o femeie poate fi atenta la cu totul alte aspecte cand citeste o carte (comparativ cu un barbat), vei percepe si aceasta remarca despre prezenta feminina in cartea ta, ca fiind ceva tipic feminin. Pentru o femeie (multe dintre ele) acest aspect al prezentei feminine intro actiune, precum si rolul jucat de ea, pare a fi un amanunt important (de genul acelor lucruri care trec pe langa noi neobservate) si asta nu pentru ca ar fi feminista, ci pentru ca asa percepe ea.

    Ti-am spus de traducatoarea in germana a cartii, care dupa ce a tradus in germana 4 capitole, m-a intrebat asa:
    – “dvoastra ati citit cartea pana la capat?”
    – „Da, normal, ca doar eu am publicato. De ce intrebati?“
    – „Nu stiu cum sa va zic, daca sa va zic, poate e o prostie, dar…“
    – “Ziceti doamna, nu e nici o problema, daca tot ati inceput, inseamna ca va sta pe suflet si mai bine sa ziceti, nu credeti?”
    – „Da, bine. Stiti, eu nu cred ca aceasta carte va avea succes pe piata germana…“
    – “Hmmmm, poftim???? Ce vreti sa spuneti, nu va place cartea, sau de ce considerati asta?”
    – “Pai, in cartea asta femeile sunt descrise ca si niste oameni de categoria a doua, au meserii triviale comparativ cu cele a barbatilor, care toti sunt savanti in domeniul lor, iar publicul feminin emancipat intro tara dezvoltata ca si Germania nu o sa guste acest lucru”…

    Inutil sa-ti spun ca am ramas cu gura cascata, pentru ca eu nu o stiu pe femeie de feminista, dimpotriva. Nici prin gand nu mi-a trecut ca cineva poate sa perceapa o carte de genul asta asa …
    Am linistito spunandu-i ca dupa ce o va fi citit toata, o sa-si dea seama ca nu e asa. Si i-amn zis remarca mea de mai sus cu barbatii care conduc lumea si femeile care conduc barbatii.

    Ideea este ca femeile percep alte amanunte decat noi, cand se uita la un film sau cand citesc o carte. Si din pricina asta, uneori trag cu totul alte concluzii, chiar surpinzatoare pentru noi, barbatii.
    La fel cum doamna Cheban se va minuna cum ai ajuns tu la concluzia ca ea ar fi feminista de doi lei:)))

    Just think about.

    Reply
    • :))))))))))))) Hary la fel cum spui tu ca femeile vad si inteleg lumea altfel decat barbatii, la fel spun eu, prin afirmatia de mai sus ca feministele vad lumea altfel decat femeile in general.

      Cu alte cuvinte, nu numai un barbat ar fi trecut peste aspectul asta ci si o femeie care nu cauta peste tot semne de discriminare sau, dimpotriva, de afirmare a puterii feminine.

      Da, femeile gandesc diferit fata de barbaati si feministele gandesc diferit fata de femeile ce nu maai percep barbatii ca pe o amenintare/obstacol in dezvoltarea lor profesionala/sociala.

      Tocmai aratand gandirea asta diferita s-a incadrat in randul feministelor fara obiect. Argumentatia ta este perfecta dar din nou nu are niciun efect asupra corectitudinii afirmatiei mele ca aia e o replica feminista de 2 lei – cel mult are legatura cu enervarea mea, pentru ca doar atunci folosesc un sistem de referinta propriu.

      Cat despre cat s-ar mira de eticheta asta chiar n-are nicio relevanta, toti ne miram cand spunem ceva ce noua ni se pare normal si vine altu si ne trage de maneca pentru ca luinu i se pare la fel.

    • Nu mi s-a părut că femeile ar conduce bărbații în Cameleon. Sam joacă teatru ok-ish, dar n-aș spune că ar conduce ceva.

      S-ar putea ca traducătoarea să aibă dreptate. Dacă nu sunt femei deloc într-o carte, e una, dar pentru tipele din vest e puțin șocant să vadă că persoanele din bază se împart între programatori, militari, oameni de știință, spioni și femei.

    • Roxana, da, ai dreptate, “rosiile” nu conduc barbatii, doar le influenteaza deciziile. Cam cum se intimpla si in lumea reala, condusa de barbati.

      Si inca ceva: nu am zis ca traducatoarea nu ar avea dreptate, ci doar ca m-a lasat cu gura cascata de perspectiva din care a privit ea lucrurile.
      Nu e ca si cum genul thriller SF ar fi pe targetul de femei, insa observatia ei m-a pus pe ganduri.
      Femeia moderna in tarile “emancipate”, este atenta la astfel de nuante. Si e foarte probabil ca un critic literar de sex feminin, din Germania, sa fi reactionat ca si Andreea Cheban…

  4. Roxana, hai ma si tu? Deci daca nu erau deloc era ok, daca sunt cateva nu e bine… din cate spune cartea rolul rosiilor e exact acela de a dirija barbatii, e singurul motiv pentru care au fost aduse acolo… poate trebuia sa ma gandesc la o lume de homosexuali, ca sa nu mai aiba treaba femeile cu influentatul barbatilor…. renunt, o sa ii pun eticheta – de citit pentru barbati, ca m-am saturat de non-sensul asta pana in gat, cu obsesiile nu ai cum sa te lupti, mai ales cele feminine.

    Reply
    • Eu n-aș pune etichetă pe romanul tău. N-am pus nici măcar pe al meu și-l citesc tot felul de inocenți zăpăciți care plâng pe urmă că au fost violați mental.

    • da, mai, da devine clar că ăsta chiar e un punct de vedere viabil, dacă și cea care nu etichetează înțelege poziția – deci să moară ghioceii dacă următoarea carte nu va fi numai și numai pentru femei

  5. hai ca sunt cauze mult mai nobile care sa trezeasca din letargie doo minti dashtepte care-si irosesc prinosul polemizand pe baza unor afirmatii ale unei bibilici feministe cu mintea incalcita.

    Reply
  6. Discuția asta m-a făcut să mă gândesc ce ar fi fost dacă aș fi scris exact invers – în roșu să fie bărbații și restul să fie femei. oare cum ar fi ieșit și mai ales câte hohote de râs mi-aș fi luat de la cititori (de toate genurile) :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

    Reply
  7. @hary

    “Roxana, da, ai dreptate, “rosiile” nu conduc barbatii, doar le influenteaza deciziile. Cam cum se intimpla si in lumea reala, condusa de barbati.”

    Nu suntem influențați de fapt oricum de tot felul de lucruri și persoane? Posturi TV, cărți, prieteni, rude care ne explică ce ar trebui să facem și să vrem în viață, colegi, oameni care fac parte din grupurile noastre? Poate că există o anumită priză sexuală și anumite stereotipuri care pot fi exploatate între sexe, dar cartea exploatărilor poate fi jucată și cu roluri sociale de toate felurile. Ca să-ți dau exemple din Cameleon: Sam poate să-l convingă pe unul dintre cei de la cantină să facă ce vrea din cauza unui aspect de rănită-în-aripă. Will face ce vrea cu cei din simulare pentru că joacă rolul eu-sunt-alpha. Mulți sunt influențați de Heinrich pentru că vorbește cu convingere și are un rol social important, teoretic de încredere. E plin de influențe.

    Reply
    • Roxana, chiar daca nu stiu ce ai vrut sa zici sau ai urmarit sa transmiti prin comentariul acesta, nu pot sa nu-ti dau dreptate. Asa este cum zici. Lumea inconjuratoare ne influenteaza deciziile.

      Dar totusi, ce ai vrut sa subliniezi? Faptul ca influentele femeilor in decizille barbatilor sunt overrated?
      Deci nu se pun la socoteala? Pai daca e asa, singurul lucru care ne mai ramane este sa rescriem partea cu echipa rosie, cel putin pentru varianta germana si engleza a cartii.
      Vlad, ai auzit? Pentru traducerea in germana, trebuie sa le gasesti alte meserii, ceva mai importante, nu coafeze si dame de companie, da?
      Nici secretare, se intelege. Si te rog mai mult sex, minciuna si intriga, ca sa aiba si publicul feminin acces mai nativ la carte.
      Daca stau bine sa ma gandesc, chiar nu stiu ce a fost in capul tau, Vlad?
      Ai gandit echipe de elita in IT, stiinte naturale, militarie, servicii secrete, si …. o echipa de femei… Porcule!
      :)))))))

    • Vreau să spun că e ca-n bancul cu oile. Îl știi, nu?

      – Auzi bade, dau oile lapte?
      – Alea albe da.
      – Și alea negre?
      – Și alea negre.
      – Dar lână dau?
      – Alea albe da.
      – Dar alea negre?
      – Și alea negre.
      – Păi atunci de ce faci diferența între ele?
      – Alea albe sunt ale mele.
      – Și alea negre?
      – Și alea negre.

      Și aici, la fel:

      – Femeile influențează bărbații.
      – Și bărbații nu influențează?
      – Ba da, și ei influențează.
      – Păi atunci care-i diferența?
      – Femeile sunt un sex.
      – Și bărbații?
      – Și bărbații.

  8. Am citit recenzia, am citit replica lui Vlad si dupa aia dezbaterea din comentarii si ma intreb… merita sa-mi dau banii pe cartea asta?

    Nu ca recenzia m-ar fi dat pe spate, dar e okay si vreau sa vad cu ce se mananca beletristica autohtona contemporana. Si i-a dat si 5 stele din 5! Bun. Femeile sunt de decor, dar macar sunt… um… un mic semnal de alarma acolo, dar meh. E SF, chestia asta poate fi explorata si exploatata in fel si chip. Oricum, daca iau cartea, o iau pentru partea de thriller, nu romance, asa ca nu prea conteaza. In nici un caz n-o iau de dragul comentariului feminist (o fac altii mai bine si mai cu folos in alt context).

    Dupa aia vad reactia autorului… Pardon? Pentru o simpla remaca, care de altfel nu afecteaza concluzia recenziei, tu sari in sus si o tratezi de parca ti-ar fi dat 1/5 stele si a spus ca esti ultimul gunoi misogin? Incep sa cred ca nu e genul de persoana a carei idei as vrea sa le explorez prea in amanunt.

    Discutia de mai sus nu face decat sa-mi intareasca parerea ca nu merita sa dau banii pe carte (si nu cred ca biblioteca locala o va avea in stoc vreodata, asa ca probabil am sa sar peste ea complet). Deci, barbatii in universul cartii asteia indeplinesc functii diverse, isi folosesc cunostiintele si abilitatile, iar femeile sunt… femei 😐 La cat tam-tam faceti cu faza ca ele influenteaza deciziile barbatilor, singurul mod in care carea asta ar castiga ceva substanta ar fi daca femeile ar fi cele care i-ai capturat si pus la treaba pe barbati si cele in rosu de fapt ii supravegheaza subtil. (Ma indoiesc ca asta e deznodamantul)

    Habar n-am de unde ati scos idea ca femeile nu citesc thriller sf sau ca genul ar trebui sa se adresese strict barbatilor. De asemenea, o carte de genul asta cu rolurile schibate ve pare ridicola din simplul motiv ca atunci ati putea si voi realiza cat de ridicol e sa tratezi jumate din populatia planetei ca pe niste papusi de carton fara personalitate. De asta va amuza. Incearca sa scrii macar o povestire intr-un astfel de context, sa vedem daca-ti schimbi perspectiva!

    Care este ultima carte scrisa de o femeie pe care ati citit-o si ce gen era? Asa, de curiozitate.

    Reply
    • Harry Potter, toate cele șapte volume, în anii copilăriei mele. I love that woman :))))

      Domnișoară Linda, Vlad are vreo două săptămâni – dacă nu mă înșel, de când este bombardat cu afirmații cum că ar fi misogin. Da, poate că a reacționat un pic cam prea acid, dar probabil a fost pentru el picătura care a umplut paharul 🙂

      Vlad e un tip ok, nu i-am citit cartea, dar, așa cum ai spus mai sus, că nu este o ¨persoana a carei idei ai vrea sa le explorezi prea in amanunt¨, eu îți vin cu contrariul: e cât se poate de ok și, ce să vezi, are și talent la scris :).

    • Linda, viziunea ta asupra reactiei mele este mult exagerata – daca as vrea sa ma bag in gura lupului, e pur feminina :))))

      Vezi tu, reactia mea nu avea legatura cu vreo greseala care ar fi facut-o si mi-ar fi indepartat mie cititoarele ci pur si simplu cu ridicolul punctarii unui asemenea aspect. Si este ridicol, imi mentin parerea, ca punctul respectiv nu are ce sa caute intr-o recenzie, vb lui Dani, daca nu am romi in ea trebuia sa sara cineva in sus ca ii discriminez sau daca aveam vreo doi ca nu-s destul de importanti?

      Ideea e ca mi-au ajuns pana in gat iesirile astea gratuite la rampa in orice domeniu, a tuturor activistilor care nu mai stiu sa trateze un subiect decat prin lupa activismului lor – scriu un articol despre nasturii de la blugi, sare unu sa-mi spuna ca de ce nu scriu despre Rosia montana, scriu un articol despre televiziune sare una sa-mi spuna ca de ce am timp sa ma uit la televizor cand as putea iesi in strada sa protestez unitisalvam, scriu un thriller sf (in nici intr-un caz partea de sf nu face din Cameleon ceva prea tehnic pentru gusturile majoritatii femeilor) si in recenzie imi apare ca e bine ca am pus si niste femei acolo dar parca sunt de decor.

      Si m-am saturat efectiv de oameni care nu mai situ sa discute normal, in orice fac trebuie sa se vada ca ei au o cauza. Si eu am cauze sa-mi ajunga, dar nu le bag tututor pe gat indiferent despre ce e voba – discutam de civilizatie, protejarea naturii, ce am putea face pentru cutare proiect ok, uite ce cred eu, asta e parerea mea, uite cum pot sa ajut , uite si tu cum poti sa ajuti – dar daca imi cere careva reteta mea extraordinara de pizza nu ma apuc sa-i zic ca pastravul are mari probleme pe Bistrita Aurie si ar trebui sa luam masuri.

      Nu mai vorbesc daca e vorba de conduita profesionala si de obiectul muncii ce impresie lasa derapajele astea.

      Zici ca replica mea ti-a lasat impresia unui tip caruia nu vrei sa-i cunosti alte genuri de manifestari, nu e nicio problema, sunt un tip rece si dur in analize, intotdeauna am asteptari foarte mari si un standard foarte ridicat atat de la mine cat si de la cei cu care lucrez sau colaborez la un proiect. Singurul lucru care ma salveaza de la a fi un personaj rautacios ca un bursuc si insuportabil pentru toata lumea, facandu-ma un tip cautat ca prieten si o companie extrem de suportabila este ca extind exigenta asta in primul rand peste mine si asta imi face stilul transant un magnet pentru cei care iau observatiile drept o cale spre mai bine, pentru ca stiu ca nu-s rautati ci vin obiectiv asa cum vin si cele de autocritica.

      Nu se potriveste toata lumea cu toata lumea, in Cameleon fiecare detaliu, fiecare gest, fiecare vorba are o logica si o importanta – daca tie ti se pare observatia mea despre afirmatia fara sens si obiect a Andreei neavenita, atunci chiar te sfatuiesc sa nu iti iei cartea, nu e pentru tine acolo constructia cerebrala e finisata pana la micron – nu este loc de rabufniri si derapaje.

      Azi dimineata am citit ceva scris de o femeie, Tanu – Motanu cred ca se chema. Sa inteleg ca daca nu as fi citit carti scrise de femei nu as fi avut voie sa zic ca afirmatia nu e la locul ei? Ha? Din nou un semn ca nu esti in audienta Cameleonului…

      Si in final, cred ca s-ar fi ras de mine daca as fi scris cartea invers dintr-un motiv simplu. Actiunea e plasata in timpul nostru, sa fi zis ca in baza au ajuns zeci de laureati nobel in stiinte, militari de trupe speciale si toti erau femei ar fi ridicat intrebarea de unde le-ai scos frate? La asta ma refeream dar se pare ca faptul asta cat se poate de real nu are ce cauta intr-o discutie si mai bine presupune ca autorul (pe care nu-l cunoastem si-l judecam pentru ca a avut tupeul sa-si exprime clar parerea fata de manifestarea gratuita a feminismului intr-o recenzie a cartii lui) crede ca femeile nu ar fi in stare de performante in domeniu.

      Exact de pozitia asta m-am saturat si exact despre asta vb si sgt.Pepper – sunt un tip care lucreaza extrem de bine cu genul feminin (ala capabil), remarcile si prejudecatile sexiste i se par de prost gust si niciodata nu o sa creada ca o femeie nu poate sa faca ceva inainte sa o vada la lcru. Chiar si asa, se trezesc alde tine sa ia niste afirmatiii logice si obiective (nu-s tata decat 4 laureate Nobel in stiinte in ultimul deceniu si nici cine stie ce multe femei in legiunea straina sau in seals) si le transforma in pozitii discriminatorii.

      Personajul feminin al cartii este al doilea cel mai muncit si al doilea in topul preferintelor personale, dar banuiesc ca un head-hunter cu o inteligenta remarcabila este o prezenta extrem de jignitoare pentru femei pentru ca, nu-i asa, nu-s cincizeci la fel si pe acolo sunt si prostituate. VAI PROSTITUATE, PORC MISOGIN!

      Stai linistita cu Cameleonul, chiar te rog.

  9. Observ cu mare tristete, dupa comentariul lui Linda ca un autor nu mai are voie sa scrie liber o poveste asa cum si-o imagineaza el si in lumea pe care o creeaza el. Da, aici s-a ajuns cu feminismul. M-am razgandit, nu mai luati in seama articolul de ce femeile trebuie sa conduca lumea, nu, nu merita daca asta inseamna ca o sa aiba pretentia ca si imaginatia, visele și orice fel de creativitate sa puncteze clar importanta femeii in univers.

    Nu, m-am razgandit, la cratita!

    Reply
    • Marea problema e ca incerci sa intelegi logica feminina. De aici poti ajunge doar la o fundatura. Sunt mai multe poteci pe care poti merge, mai lungi sau mai scurte, mai usoare sau mai anevoioase, dar daca mergi spre directia “cum gandesc femeile”, vei ajunge la un dead end. Pe unele poteci poti merge chiar cativa ani, incepi sa iti faci sperante “Da, da, da…asta e dumul cel bun!” NU exista drumul cel bun. Eu mi-am autoimpus o regula acum ceva timp si de atunci vad progrese mari. Un fel de lema: Femeile nu trebuie intelese ci acceptate.
      Ce rost are sa ma pierd in rationamente care oricum nu imi sunt accesibile, cand pot spune un simplu “Ai dreptate draga mea” si sa imi fac treaba mai departe asa cum cred ca e mai bine?

    • cred ca problmea mea este ca mai mult de trei sferturi din tipele cu care am interactionat de-a lungul vietii sunt extrem de capabile, pregatite si dotate intelectual (ca sa avem si o cifra de rererinta sa spunem IQ > 130) – sunt invatat deci sa pot vorbi si sa fiu inteles si, mai toate fiind foarte sigure pe ele, pozitiile astea de barbatii ne fura dezvoltarea nu interveneau in discutie – barbatii e porci, marlani, needucati, libidinosi da dar n-ar fi presupus niciuna ca daca am zis ca o chestie ar fi fost ridicola cu femeile in locul barbatilor inseamna ca femeile-s proaste si nu sunt instare de nimic, cel mult, daca nu ar fi stiut despe ce e vorba ar fi intrebat de ce?

      Asta e problema mea nu ca nu inteleg logica feminina ci ca am intercationat cu un esantion masiv de femei care aveau logica.

    • Vlad, totul e un miraj, nu te lasa pacalit :))
      Si eu am interactionat cu femei foarte inteligente. Cateva dintre ele, probabil mai inteligente decat mine (erau cateva la Politehnica Electronica…WOW!). Dar inteligenta lor este diferita. Au alt sistem de procesare. Aici nu e vorba de IQ, nu e vorba de performanta programului ci de limbajul folosit. Chiar femei/fete foarte inteligente, care ani de zile mi s-au parut perfect rationale, cel putin o data au facut o mare DUDA. O DUDA atat de mare pe care nu am fost in stare sa mi-o explic. Si atunci cand am incercat sa imi explic, cu ajutorul lor, cerandu-le explicatii, am ajuns la fundatura de care ziceam. Pentru ca aveau dreptate conform gandirii lor. Dar gandirea lor era parca de pe alta planeta, extraterestra. Nu avea nici o legatura cu modul in care rationalizeaza un barbat.

    • Intreg comentariul asta ar putea la fel de bine sa fie un oftat lung.

      Nu iti cere nimeni sa scrii comentariu feminist. Nu iti cere nimeni sa scrii ceva cu care nu esti de acord. Problema cu reactia ta era ca ai uitat ca cititorii intepreteaza cartea pe care ai scris-o, nu cartea pe care ai gandit-o. Nu conteaza cat de mult respecti si admiri tu femeile alea inteligente si independente si cu stea in frunte pe care le folosesti ca unitate de masura si in umbra al caror IQ iti odihnesti gena grea… (am cam luat-o pe aratura, dar inca sunt la fel de coerenta ca tine mai sus), conteaza cum ti-ai exprimat aceasta parere in scris si faptul ca ai sarit ca ars si ai tunat si ai fulgerat atunci cand cititoarea, surpriza, surpriza, a interpretat ce ai scris si nu ti-a citit direct gandurile.

      Te-am intrebat ce carti scrise de femei ai citit si tu-mi raspunzi cu o poezie pentru copii (poate vorbeai serios, poate iti ajutai copilul/nepotul cu temele sau predai la clasa I, sau poate sincer iti place literatura pentru copii), daca tu nu poti lua in serios o femeie cand scrie, de ce te oftici cand o femeie se indoieste de capacitatea ta de a scrie personaje feminine?

      Si sa stii ca o prostituata scrisa bine nu jigneste pe nimeni cu prezenta ei, in schimb o domnisoara aruncata in poveste doar pentru decor e risipa de cerneala.

      (Stii testul cu lampa sexy? Daca personajul feminin poate fi inlocuit cu o lampa, ai o problema ca striitor.) (Nu zic ca personajul tau feminin ar fi o lampa) (Dar poate ca este – nu voi afla niciodata)

    • Dani,
      Vlad nu incearca sa inteleaga femeile, el pretinde ca le cunoaste, altfel nu-mi explic de ce este atat de fixat pe demascarea feministelor. Zici ca-i inchizitor de feministe. Cum face una o remarca banala si inofensiva, hop e feminista.:-)))
      Problema lui, cel putin asa se vede de la mine, este ca are o obsesie sa explice in lux de amanunte unei femei, care rezoneaza pe plan afectiv, folosind argumente chirurgical de rationale, ca el are dreptate…:-)))

      Vlad, daca vrei sa te faci inteles de o femeie care nu te cunoaste si te critica, trebuie mai intai sa-i castigi simpatia. Cum ii castigi simpatia? Prin a-i da de inteles ca parerea ei conteaza, chiar daca nu esti de-acord cu ea.
      Ah, si ar fi bine sa bei din cand in cand ceva alcool, sa te mai relaxeI putin, ca esti tare tensionat….:-))?

    • Uite, cel mai recent exemplu. Am fost astazi cu partenera la Sinaia. Am urcat cu un trancarici pana pe varf. Costa 40 de lei la urcare si 60 de lei urcare+coborare. Am ales varainta cu 60 de lei, urcare+coborare. La intoarcere, ne-am asezat la coada la trancarici (am stat o ora). Dupa ceva timp, ne gandeam sa luam alt trancarici, unde era liber. Costa coborarea 40 de lei. I-am zis: “Hai sa luam de langa, dar pierdem 40 de lei”. La trancariciul nostru era coborarea gratis, platisem deja 60 pentru urcare+coborare. Un calcul simplu: Aici nu mai platim, daca megem langa platim 40, deci pierdem 40.
      Ea nu e de acord, normal: “Nu pierdem 40 de lei, pierdem 20”. AM stat, m-am uitat din nou la tarife, i-am aratat pretul “Uite, e 40 coborarea, pierdem 40 de lei”. Ea nu si nu, pierdem 20.
      Dupa care mi-a explicat: “Daca luam initial doar urcare, plateam 40. Dar noi am luat urcare+coborare si daca nu folosim coborarea, pierdem 60 minus 40, adica 20 de lei”
      Ce puteam sa mai zic? “Ai dreptate draga mea…”
      Calculul meu era corect, la fel si al ei. Doar ca eu am calculat gandindu-ma “ce o sa fie daca”, iar ea a calculat “ce ar fi fost daca”.
      Asta e un exemplu minor. Dar modalitatea asta de gandire alternativa diferita apare in situatii complexe. Ambii calculeaza corect, dar ajung la concluzii diferite. Si atunci cand motivul rezultatului diferit nu este evident, ca in cazul banal de mai devreme, ramai undeva suspendat si nu mai intelegi nimic 🙂

  10. Linda Q, e clar, am sa ma raliez cu parerea predominanta a barbatilor aici ca degeaba imi bat gura incercand sa port o discutie logica. Ti-am zis foarte clar ca sa scriu cartea invers era ridicol, obiectiv vorbind, tu nu ai luat nimic din asta, ba ai mai si venit cu un test ridicol (imi place sa cred ca niciunul din personajele mele nu poate fi inlocuit cu un obiect casnic).

    Asta i-am citit dimineata fiicei mele.

    Este reactia mea la o recenzie profesionista de thriller sf, nu la o parere aruncata intr-un coafor. Ca voua nu va convine ca iesirile astea sunt considerate ridicole de orice om normal e dreptul vostru, pana atunci continua sa vorbesti infocata si pe deplin stiutoare despre o carte pe care nu ai citit-o – are tot atat sens ca logica comentariilor tale. Sper ca totusi ti-ai incheiat lista de idei, la urma urmei cat iti poti da cu parerea despre o chestie total necunoscuta. Cameleonul nu e pentru tine, nu trebuie sa ne suparam, nici eu nici tu.

    Hary, daca vrei sa stii sunt chiar putin luat :)))), nu de la berea de femei pe care o beau, ci de la berea de femei pe care o beau pusa peste oboseala unei vizite la soacra :)))

    Reply
  11. Ha, ha, ha, Dani tare de tot :)))))))).

    Si tu si Hary va feriti insa sa trageti vreo concluzie obiectiva de zici ca va arde, ca incalca regulile Universului.

    Femeie, am platit 60 de lei?

    Da.

    Daca nu platim 40 cat ne costa coborirea si urcarea?

    60.

    Daca platim 40 pentru trocariciul nou cat am cheltuit in total?

    100.

    Ok si atunci cat pierdem?

    aaaa…

    Aveti absoluta dreptate, ma incapatanez sa vorbesc rational, asa sunt invatat, asa vorbesc tu toate prietenele/cunoscutele/colegele mele – uite de exemplu in afara de faptul ca nu pot sa-mi imaginez niciuna aplicand rationamentul mai sus mi-e la fel de clar ca si de-ar fi fost sa mor acolo strans de gat n-as fi lasat discutia cum ai lasat-o tu.

    Cum frateeeeeeeeeeeeeeeeeee sa pierdem 20 de leiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii daca deja am platit 20 pe tura cealalta… avea mai mult sens ca pierdeti 60, aia 20 de pare nu-i folositi si aia 40 care ii cheltuiti în plus :))))

    Nuuuuuuuuuu, nu as fi putut. Train me, master!

    Reply
    • Vlad, eu sunt convins ca am facut alegerea corecta :)) Mi-am dat seama de unde apare diferenta de rezultat, ce rost mai avea? Metoda asta de procesare este clasica: “ce o sa fie daca” vs “ce ar fi fost daca”. Femeile sunt pe tiparul “ce ar fi fost daca”. De cele mai multe ori, logica feminina nu cauta solutii pragmatice ci motive de repros. De ce sa ne gandim concret ce facem acum? Nu, hai se ne gandim cum ar fi fost daca faceam altcumva si cine e vinovat pentru ca nu am facut altcumva. Noi, barbatii, suntem aia vinovati, evident.

    • “Si tu si Hary va feriti insa sa trageti vreo concluzie obiectiva de zici ca va arde, ca incalca regulile Universului.”

      Singura concluzie care se apropie de obiectivitate, este aceea ca nu exista un singur adevar sau o singura solutie la o problema. In functie de perspectiva din care privesti lucrurile, poti ajunge la concluzii diferite, ambele adevarate si valide.
      Tu, din pacate pentru tine si pentru cei care nu vad lucrurile din aceeasi perspectiva ca si tine (in cazul acesta femeile “feministe”), te incapatinezi sa consideri ca adevarul este unul singur si anume cel interpretat de tine, pe sistemul tau de referinta.

      Iti aduc aminte ca ceea ce consideram noi ca fiind adevarat, nu este o valoare fixa ci una interpretata, bazata pe un sistem de referinta, date colectate din mediul inconjurator (informatii receptionate pe planuri diferite, abstracte sau efective, emotionale, in functie de abilitatile fiecaruia de a percepe mediul inconjurator), analiza si sinteza.

      Majoritatea conflictelor interumane se bazeaza pe aceste diferente de sistem de referinta si diferenta modului de a percepe lumea din jur (afectiv, abstract, vizual etc…). Analiza si sinteza sunt la fel la toata lumea.

      Diplomatia lui Dani si a mea, nu este nimic altceva decat acceptarea acestui fapt, ca “adevarul” este interpretat si nu absolut.

      Free your mind, my friend…

  12. Dani, inteligenta femeilor nu e altfel decat cea a barbatilor. Problema este doar ca ele au atentia altfel distribuita, ele culeg alte date din teren, detalii care pentru noi nu au nici o importanta sau relevanta, astfel incat ajung sa traga concluzii, care de multe ori pentru noi par surprinzatoare.

    Reply
  13. Gata, baieti, m-ati convins: sunteti destepti, sunteti genii in materie de ‘cum sa va intelegeti cu femeile’, da matematica pe-afara din voi si va puteti proiecta gandurila, ca toata lumea sa va inteleaga fara sa va exprimati. Ma predau.

    P.S. Abia astept sa vad o recenzie feminista la cartea asta, show-ul va fi fantastic pe urma!

    Reply
  14. Hary, in alta ordine de idei cred ca Linda Q este pana la urma dovada vie a faptului ca aveam de ce sa sar in sus.

    ”Femeile sunt de decor, dar macar sunt… um… un mic semnal de alarma acolo, dar meh.” – uite cum incepe comentariul ei – deci un mic semnal de alarma si tu zici ca nu am avut de ce sa ma enervez.

    Un semnal de alarma… un semnal de alarma tras intr-un review profesionist de thriller sf. Mic, ce-i drept. Nu, nu are legatura cu faptul ca e cartea proasta, ca nu e bine scrisa, ca nu e palpitanta, gandita, etc… nu, nu are legatura cu nimic din astea ci cu faptul ca personajele feminine nu ocupa destule functii importante dupa indreptarul feminist modern de functii absolut necesare pentru personajele feminine, capitolul 3 carti sf/thrillere.

    Da, exact la ce ma astept de la un review profesionist de carte. E dreptul vostru ca va uitati la femei ca la niste organisme care trebuie tolerate, eu sunt extrem de constient ca gandirea feminina e racordata altfel dar in nici un caz nu le cred incapabile de o discutie logica/rationala sau un rationament complet. Astea fiind spuse le tratez la fel cum tratez orice partener de discutie/munca/colaborare – ca asta ma face cumva misogin este inca unul din misterele extraordinare ale vietii pe pamant si absurdului feminin.

    Reply
  15. Cine dracu’ te-a pacalit ca ‘recenzie profesionala’=’lauda pana-n slavile cerului’? O recenzie profesionala trebuie sa prezinte puncetel forte si punctele slabe ale unei carti. Daca tu vrei sa vina careva la tine dupa ce ti-a citit cartea si sa-ti dea cu ea in cap pentru ca recenzia spunea ca-i aur curat, da’ a uitat sa mentioneze ca aurul ala a fost recuperat din fosa septica, continua sa te amagesti!

    Reply
    • Cu fiecare comentariu te adâncești mai și mai și mai profund într-o logoree ilogica. Intreg articolul si absolut toate comentariile nu sunt despre părerea despre carte (trebuie sa fii un pic retard sa nu vezi cele cinci stele de acolo – ma gandesc ca asta inseamna review pozitiv, ma gandesc ca la fel inseamna si ” lectură captivantă” sau ” bricolaj atent măiestrit”) ci despre punctarea unui aspect care nu avea ce cauta acolo.

      Nu trebuie sa te enervezi ca te simti total dominata rational, nu rezolvi nimic daca inventezi linii noi de discutie pe langa subiect, nu se schimba nimic. Stai linistita, nu e pentu ca esti femeie ci pentru ca sunt eu foarte destept, infiorator de destept, poate ar trebui sa citesti totusi Cameleon, numai ca sa vezi cat de destept pot sa fiu (personajul principal a fost creat dupa capacitatile mele de cand eram mic)… daca tot vorbim despre mine ar trebuie sa stii ca aratos sunt exact cat trebuie, in schimb sunt foarte modest.

      Nu era vorba despre parerea ei despre carte (eu am inteles ca a citit-o cu placere, tu ai inteles altfel?) ci despre faptul ca in parerea ei a intervenit o chestie care nu avea nici in clin nici in maneca cu discutia. E ca si cum as fi scris eu despre 1Q84 și aș fi zis ca în descrierile despre haine nu apare Armani destul de des…

      Ca iti dai cu parerea aiurea despre ceva ce nu ai citit e una, ca îti dai cu parerea despre ceva ce ai citit si nu ai inteles nici macar ideea principala, care a fost expusa direct in cel putine vreo 3 randuri e si mai grav.

      Fantastic, relaxeaza-te, am stabilit ca nu e pentru tine Cameleonul, nu e nevoie sa demonstrezi cat de tare te poti isteriza si sari peeste orice urma de rational. Eu nu-s pe nisa lui Hary sa incerc sa-ti castig simpatia ca sa te fac sa intelegi dupa aia, nu poti purta o discutie de la A la B cu sens, asta e.

      Sa mai zicem odata de dragul spectacolului – Tu crezi ca o recenzie de cinci stele nu e lauda? Tu crezi ca punctul slab al unui thriller sf este ca femeile nu au functiile din indreptarul feminist de functii obligatorii? Inseamna ca tu crezi ca trei sferturi din literatura clasica ar trebui arsa pe foc pentru ca, mare mare rusine, femeile nu-s in roluri importante?

      Serios, Linda, pune punct discutiei ca aluneci grav, ai ajuns la dracuieli (semn al unei deosebite elocvente si superioritati in rationament) eu am pus. Noapte buna si un weekend placut in continuare.

  16. Ma gandesc cum o suna recenzia din partea unei domnisoare despre personajul Anne Wilson – personaj care este creat exclusiv din mintea unui barbat :)))

    Reply
  17. “Cu fiecare comentariu te adâncești mai și mai și mai profund într-o logoree ilogica.”

    Vreau doar sa-ti atrag atentia ca ti-ai petrecut ziua scriind >3000 cuvinte pe tema unei remarci de 17 cuvinte si a comentariilor mele si a Roxanei care impreuna abia daca ajung la 1000 de cuvinte (n-am pus la socoteala glumele pe care le-ai facut legate de rasism sau cunostiintele matematice ale femeilor). Cine sufera de logoree si isterie? Si imi pui in carca acuzatii pe care nu le-am facut si idei pe care nu le-am sustinut.

    Si faptul ca nu esti in stare sa scrii personaje feminine interesante e o problema de scris (personaj interesant =/= personaj principal – daca nu esti in stare sa-ti conturezi personajele, nu-i vina cititorului ca nu poate sa le vada pe cat de intersante ti le-ai imaginat tu)

    Reply
    • ¨Si sa stii ca o prostituata scrisa bine nu jigneste pe nimeni cu prezenta ei, in schimb o domnisoara aruncata in poveste doar pentru decor e risipa de cerneala.¨

      ¨(Stii testul cu lampa sexy? Daca personajul feminin poate fi inlocuit cu o lampa, ai o problema ca striitor.) (Nu zic ca personajul tau feminin ar fi o lampa) (Dar poate ca este – nu voi afla niciodata)¨

      ¨Si faptul ca nu esti in stare sa scrii personaje feminine interesante e o problema de scris (personaj interesant =/= personaj principal – daca nu esti in stare sa-ti conturezi personajele, nu-i vina cititorului ca nu poate sa le vada pe cat de intersante ti le-ai imaginat tu)¨

      De unde știi că nu e în stare să scrie personaje feminine interesante? De unde știi că nu e în stare să contureze personaje?

      Dacă tot îi critici atât de mult priceperea, stilul de scriere, viziunea prin care așează și descrie personajele, și, nu în ultimul rând, prezența feminină(sau non-prezența?) în cartea pe care, ce să vezi, nici n-ai citit-o și el a scris-o după bunul său plac, nu mai bine ai începe să scrii și tu o carte exclusivă numai cu și despre femei așa, ca să îi dai misoginului peste bot?

      Sau și mai bine, cumpără Cameleonul și dă-i foc, că văd că tare înverșunată ești împotriva scriitorului.

    • Esti din ce in ce mai sclipitoare :))) logoreea si isteria nu sunt date de cantitatea ci de calitatea replicilor (sa incerc sa simplific ideea – o conferinta de juma de ora pe tema quarcilor nu e automat isterica pe cand dracuielile fara sens sunt chiar daca dureaza 3 secunde).

      Este fabulos si merita toata consideratiunea perseverenta ta in discutie, esti ca un pitbul pe steroizi – pac arunci o afirmatie stupida, e declarata stupida cu argumente, vii si mai bagi una, fara sa mai dai nicio importanta celei de dinainte.

      Parca ma uit la cineva cum se izbeste în usa de sticla pentru ca nu stie sa apese pe buton si o face de zece ori la rand chiar daca receptionerul striga ”apasa, donsoara, butonul rosu” si de fiecare data se uita la usa la fel de mirata.

      Nu ti se pare culmea penbilului sa faci analiza pe personajele feminine ale unei carti pe care nu ai citit-o? Serios, chiar nu ti se pare nimic in neregula? Nu, banuiesc ca nu, nu pari ai avea deloc simtul ridicolului.

      Continua te rog, in holul hotelului deja s-a adunat o multime doar ca sa vada fata dandu-se cu moaca de usa si icnind surprinsa dupa aia.

      Buf! ah!….. Buf! ah! … Buf! ah!

    • PS. e treaba mea sa scriu aici, eu sunt la birou nu e timp pierdut, tu în schimb ti-ai folosit timpul ca sa ii explici autorului unei carti pe care nu ai citit-o cat de corect este review-ul unei carti pe care nu ai citit-o si cat de proaste sunt personajele feminine din cartea pe care nu ai citit-o.

      Da, eu sunt isteric.

  18. Eu nu incercasem decat sa-ti explic ca reactia ta a fost exagerata si imatura, tu ti-ai sapat singur groapa facand comentarii misogine la adresa femeilor in general si a celor carora nu le place romanul tau in special. Nicaieri nu te-am acuzat ca ai fi un scriitor prost, dar din faptul ca tu esti ferm convins ca personajele tale feminine sunt atat de bine construite si atat de complexe, incat te oftici ca persoana care ti-a facut recenzia nu le-a observat maretia, deduc ca nu ai reusit sa le conturezi atat de bine pe cat crdeai ca ai facut-o. Asta e tot ce am spus.

    Toate observatiile pe care le-am facut despre carte se bazeaza pe ce am citit despre ea in recenzie si in discutia de mai sus. Ghici care mi-a facut o impresie proasta? In nici un caz recenzia.

    Comentariul meu legat de aur curat si fosa septica era o hiperbola (sau figurile de stil nu se aplica in literatura sf?) nu un atac la cartea ta (pe care subliniez ca nu am citit-o). Tu ai ales s-o vezi ca pe un atac. (Iar testul cu lampa sexy e o chestie pe bune, pe care am mentionat-o in gluma, dar vad ca nu intelegi glume decat daca sunt la adresa femeilor, care oricum sunt prea proaste sa inteleaga HAHAHAHAHA!)

    Nu am zis nicaieri ca o carte nu are valoare daca personajul principal nu e femeie. Nu am zis nicaieri ca trebuie sa-ti rescrii cartea ca sa impaci feministele. Nu am zis mai nimic din chestiile de care ma acuzi ca le-as fi zis, iar argumentele tale nu combat nimic.

    Concluzia: ai facut din tantar, armasar si te-ai mai si descoperit ca misogin fara sa te acuze nimeni.

    P.S. Am injurat pentru emfaza, nu pe cineva in mod particular. Scuze daca v-am socat prea tare, uit cat de sensibili pot fi barbatii.

    Reply
    • Buf! Ah!

      Uite, Linda, sa-ti arat pentru ultima data butonul:

      Cameleon e dominat de barbati, lumea pe care am construit-o si logica din spatele ei cerea asta, la fel cum un roman de actiune cu trupele speciale pakistaneze ar fi fost dominat de barbati sau un fantasay/istoric despre amazoane ar fi fost dominat de femei. Problema mea nu este legata de asta (de cate ori trebuie sa iti zic ca pozitia mea nu are nicio legatura cu parerea Andreei despre carte) pentru ca si eu sunt de acord ca e o lume dominata de masculi acolo – problema mea este cu – e bine ca-s si personaje feminine desi sunt ca cam de decor – Cand a deveni asta un criteriu? Am ratat eu scrisoarea prin care lumea scriitorilor era anuntata ca personajele feminine trebuie sa aiba o anumita pondere?

      Prezenta unuia din personajele mele principale, o fata, in argumentatie se referea strict la increderea autorului (adica a mea) in capacitatile feminine nu la faptul ca Andreea considera prezenta feminina cam de decor (asa si este, nu inteleg insa de cand si pana cand asta e un criteriu/conditie pentru o carte…).

      Uite diferenta dintre ce o cronica normala si o afirmatie care nu isi avea locul – lumea din Cameleon este dominata de barbati, femeile sunt pe plan secundar etc etc vs E bine ca sunt si niste femei pe acolo, desi-s cam de decor . Pentru mine e o mare diferenta intre a descrie obiectiv cartea si a insera un standard feminist – bravo ca ne-ai bagat in carte, huoo ca nu ne-ai bagat destul nu are nicio legatura cu cat de bine e scrisa sau creata lumea/actiunea cartii ci doar cu pornirile feministe si baga acolo un criteriu care nu are ce cauta, e ridicol sa sustii egalitatea femeilor chiar si la nivel de personaje intr-o carte fiction, unde autorul ar trebui sa aiba libertate totala.

      Asta e butonul faptul ca tu te incapatanezi sa dai in sticla e treaba ta…

      Buf!ah! Sau ai inteles la a zecea explicatie?

  19. Nu am citit cartea. Am citit recenzia si ce s-a scris prin comentarii. Si cam asa vad eu lucrurile:
    Vlad a scris o carte. Cineva a scris o recenzie. Autorul nu e de acord cu modul in care cineva a inteles cartea. Am crezut ca e o recenzie scrisa pur si simplu de cineva care a citit si s-a gandit ca e o carte care merita atentie. Si si-a dat cu parerea – buna cu unele observatii. Parerea omului nu coincide cu parerea autorului. Ghinion. Perceptiile difera pentru ca e literatura. Daca toti ar intelege la fel ar fi o lucrare stiintifica si nu literatura. Dar cred ca frustrarea apare din alta parte: aflam ca e o recenzie comandata, platita de editura ca sa promoveze cartea. Si atunci lucrurile se schimba. Din punctul meu de vedere, daca e vorba de ceva scris la comanda contra cost ma intreb daca partea laudativa e reala sau doar o onorare a contractului.Pe de alta parte se presupune ca daca dau o comanda pentru publicarea unui text asupra caruia nu am control ma asigur ca aleg persoana potrivita. In cazul de fata se pare ca alegerea persoanei careia i s-a comandat recenzia a fost o gresala.

    Si acum despre problema feminista: in viziunea mea cartea nu pare o abordare misogina, eu cred ca lucrurile ar putea fi interpretate exact pe dos: daca se selecteaza cei mai geniali barbati si ei sunt manipulati de femei cu IQ redus se pare ca barbatii au o problema, nu femeile. Te face sa te intrebi ce sansa are un barbat mediu in fata unei femei cu un IQ mediu daca un geniu e dus de nas de o femeie fara pretentii intelectuale. Ma mir ca nu s-au scandalizat barbatii.

    Reply
    • Ina, nu va mai dati cu parerea despre carte fara sa o cititi, e de bun simt – femeile nu au IQ redus, problema misoginismului in carte nu se pune de nici un fel, femeile nu-s proaste, rolul lor este insa sa poata manipula – e un rol necesar pentru cum am construit eu actiunea, se pare insa ca trebuia sa ma gandesc din perspectiva drepturilor feminine cand mi-am compus intriga…

      Iar in ce priveste recenzia e chiar asa de greu de inteles pentru logica feminina o afirmatie atat de simpla – nu am nicio o pretentie despre cum puncteaza cartea la orice indicator care spune ceva despre carte – cum e scrisa, cum e actiunea, cum e gandita, etc etc… Am o problema insa cand intr-o recenzie de carte intra o replica care nu are ce cauta acolo si care transforma si se vede, uite ce se intampla aici, discutia despre carte intr-o spumegare pe teme feministe sau trage semnale de alarma din perspectiva luptei sfinte a femeilor pentru egalitate.

      Se pare ca trebuie sa repet pentru fiecare dintre voi separat chestia asta.

      Eu nu trebuie sa fiu de acord cu o recenzie, nu asta e rolul recenziei sa multumeasca autorul ci sa informeze cititorii despre parerea celui care a citit cartea. Ma asteptam insa ca fiind recenzie pe site dedicat cartilor, iar tema romanului fiind sf/actiune/manipulare mentala/ etc etc etc sa fie analizata ca, eu stiu daca cer prea mult??, ceea ce este – iar daca iau la purecat bookblogul imi pun camasa de pe mine ca nu am sa mai dau peste recenzii la carti de acest gen in care sa se puncteze care e ponderea personajelor masculine/feminine si ca nu prea au un rol serios.

      De fapt, nu cred ca am citit vreodata vreo recenzie de carte care sa vina cu asa ceva. Sincer. De unde si dezamagirea, enervarea si faptul ca o consider o scapare ridicola.

      Iar cand din cauza asta discutiile (purtate de cele care nu au citit cartea deci se bazeaza doar pe recenzie) ajung sa concluzioneze ca femeile in Cameleon sunt proaste sau joaca roluri de lampi si cand stiu ca toata constructia cartii nu are nici in clin nici in maneca cu misoginismul/feminismul ci doar cu un scenariu ( e fiction frate) din care am considerat ca pot scoate un fir extrem de credibil – ceea ce zic eu ca e normal si nu ar fi trebuit sa ajung sa ma intreb, oare eu mai am voie sa scriu asa sau trebuie sa imi fac grafic cu media acceptat de personaje si roluri feminine acceptate.

      Ina, la orice review platit (e marcat cu publicitate, nu e o chestie ascunsa) poti sa te indoiesti de veridicitatea parerilor – depinde cat de bine il cunosti pe cel care l-a scris, de cand il urmaresti si cata incredere ai in el. Tot ce pot sa iti zic e ca nici o recenzie pentru cartile editurii Datagroup nu o sa treaca vreodata pe la editor/autor pentru aprobare ci o sa fie publicata asa cum a fost scrisa.

      Sincer bookblogul are o echipa mare, ma gandesc ca diferitele genuri de carti se duc la cine le consuma, altfel nu ar ajuta nimic cititorii. Cu Cameleon nu am avut emotii, e o carte care poate fi citita de oricine, e destul de grea pentru cei obisnuiti cu detalii si atentie sporita la lectura si destul de usoara pentru cei care citesc cate 3 randuri odata si vor sa vada ce se intampla fara sa stea pe subtilitati.

      Nu ma asteptam insa sa intervina aspectul asta in recenzie. Nici prin cap nu mi-a trecut ca e normal sa se puncteze balanta de forta dintre masculi si femele si ca ar fi fost loc de mai bine. Habar nu aveam ca asta e un criteriu si inca sper ca nu e si nu ar trebui sa fie cand e vorba de o carte de fictiune. Dar ce stiu eu…

  20. Dragilor, – si imi permit sa ma adresez asa dupa apelativele primite in ultimele zile – imi pare rau sa va las fara subiect de discutie, dar cele 10 cuvinte pe care le tot comentati voi nu sunt nici feministe, nici nu vor sa infiereze misoginismul.
    In spatele lor sta o simpla constatare: un membru din echipa de 5 personaje este femeie si mi s-a parut important sa specific asta (la fel, daca ai fi scris o povestire doar despre mere si la un moment dat ar fi aparut o para, as fi apreciat), asa cum mi s-a parut si ca e un personaj de carton. Daca spuneam ca un personaj masculin e de carton, era ok?
    E adevarat ca recenzia a fost platita si cand am avut cartea in maini m-am bucurat ca nu este un roman prost si ca putem promova un autor roman. Dar trebuia sa fie o recenzie obiectiva sau nu? Asa ca atunci cand am gasit o replica precum: „Te rog vorbeste pe romaneste” si nu am dat peste indicii in tot romanul (da, l-am citit pe tot :)) cum ca romana ar fi devenit, la momentul desfasurarii actiunii, limba planetara, am considerat asta o mica scapare.
    Si acestea sunt cele doua observatii facute asupra romanului dintr-o recenzie pozitiva. Dar nu ma asteptam la discutii mai lungi decat textul recenziei, purtate de directorul editurii alaturi de cititori care n-au lecturat romanul, despre „creierul incalcit” al unui colaborator. De unde toata inflamarea? Reactia mi se pare disproportionata, iar despre limbajul utilizat nici nu vreau sa mai pomenesc.

    Reply
    • Ca fapt divers: eu am citit romanul. De fapt, sunt traducătoarea în engleză. La faza cu „vorbește românește” am presupus că ideea ar fi că Dean ar trebui să vorbească pe-nțelesul oamenilor și am tradus ca atare. Acuma, încă suntem în lucru la traducere, deci s-ar putea să mă fi înșelat și să fi devenit româna limbă de circulație internațională, dar…

    • Cum ii spuneam si lui Hary, cred ca pozitia ta fata de limbajul neaos vine din obisnuinta de a citi literatura straina. Mie mi s-a parut de bun simt sa folosesc pentru limba romana expresii legate de asta – adica sa nu ii spun “vorbeste englezeste” daca e pentru cititorul roman ci sa folosesc expresia de la noi, la fel cum adaptezi o traducere.

      Am banuit ca despre asta e vorba si e o simpla diferenta de preferinta/abordare intre noi, nici macar nu o iau ca pe o critica mie si multor altora aspectul li s-ar fi parut pozitiv.

      Cat despre replica feminista – da sa spui despre un personaj masculin ca e de carton e ok, sa spui despre personajul feminin ca e de carton e ok (da e sub doua personaje masculine, dar chiar de carton nu poate fi decat pentru cineva care cauta cu tot dinadinsul exceptionalul de la femei – dar asta chiar nu e o problema) si isi are locul perfect intr-o recenzie de carte.

      Sa vii cu o pozitie – ei sunt ceva femei dar parca nu de-ajuns de importante este insa o afirmatie pur feminista pentru ca implica existenta unui standard acceptat pe care autorul nu prea l-a ajuns – ceea ce e absolut ridicol si nu am vazut idei de genul asta in recenzii la carti de fiction.

      Personajul feminin este cam palid, undimensional, de carton – OK, asta e o parere legata de carte, personaj, modul cum a fost construit – nu sunt de acord cu ea, poate pentru ca eu am toata cartea in cap nu numai Baza dar chiar nu are importanta – nu trebuie sa fiu de acord cu fiecare aspect din recenzie. Este insa o diferenta intre o critica la obiect si o parere care implica total altceva.

  21. @Vlad
    E ok, crezi in cartea ta, scrie-o! Ce conteaza ca cineava are ceva de comentat? E cartea ta! La partea cu misoginismul vroiam doar sa punctez ca e realtiv, ca depinde de cititor. Nu mi se pare ca e o problema de comentat, dar daca veni vorba vroiam sa-ti spun ca se poate interpreta si altfel. Asta e tot.
    La partea cu americanii vorbesc ca romanii nu am ce comenta pentru ca nu am citit. Dar se pare ca cineva a fost deranjat, cuiva i s-a parut ca ceva nu bate. Poti sa treci cu vederea sau poti sa schimbi ceva in viitor. Asta e tot.

    Reply
    • Ina, cartea e scrisa si daca am dat-o la publicat poti sa fii sigura ca e buna pentru genul ei – inca nu am intalnit cineva care sa-mi fie mia critic decat mine cu munca mea – nu asta era problema ci faptul ca misoginismul (real sau inchipuit) nu avea ce sa caute in analiza – acum a inteles, vrand sa nu dea cu parul si sa zica ~personajul feminin e de carton, alea masculine sunt mai bine construite” Andreea a incercat o solutie diplomatica care din pacate nu a zis acelasi lucru ci a schimbat nuanta dintre personajul feminin nu e bine scris cu cea a unei scapari a cartii ca femeile nu au roluri destul de importante – diferenta totusi mare intre cele doua mesaje. Primul e perfect la locul lui intr-o recenzie, al doilea nu are ce cauta.

      Acum sincer nu o vazusem ca pe o carte pentru genul feminin, nu ca ar fi fost misogina (Povestiri de sub papuc, satira mea de referinta este plina de umor misogin si o consuma femeile mai ceva ca barbatii…) ci pentru ca e o carte rece,cerebrala, scrisa chirugical si majoritatea femeilor prefera ceva mai de suflet…

      Cat despre americanisme am sa fac un focus grup si am sa vad care e procentu intre cei care prefera la cartea in romana un dialog cu expresii romanesti sau prefera varianta in care expresiile si referintele sa fie straine daca numele personajelor sunt straine – obiectia Andreei este logica, am inteles de unde vine, asa am intentionat sa scriu dar daca sunt mai multi cei care gandesc ca ea decat cei care gandesc ca mine, pe viitor evident ca voi schimba – doar nu scriu pentru mine ci pentru cei care ma citesc.

  22. @Vlad
    Exact asta vroiam sa zic apropo de ” Acum sincer nu o vazusem ca pe o carte pentru genul feminin..” in acest caz nu apelezi la o femeie pentru recenzie.

    Reply
    • In apararea mea nu am apelat la o femeie ci la o echipa, din ce vazusem cartile se duc la consumatorii genului respectiv. Probabil trebuia sa specific ca mi se pare mai potrivita pentru un tip, desi sincer ar fi fost doar pentru ca genul respectiv este consumat mai mult de barbati nu pentru ca m-as fi gandit ca o sa intervina vreo problema de genul asta.

Leave a Comment.