Cum se conduce pe polei

Încet, așa se conduce. Asta-i prima regulă iar dacă n-o respecți, nu contează cât de șofer ești tu și ce mașină ai, cu câtă inteligență artificială pe fiecare roată și ce ultra-sisteme de siguranță, vei pierde controlul.

Cea mai periculoasă șosea nu este cea acoperită de zăpadă și gheață groasă, acolo cauciucurile mai au cât de cât de ce se prinde, plus că se circulă încet. Aderența minimă o găsești pe un asfalt cu o pojghiță abia perceptibilă de polei sau pe un strat de gheață mai gros dar lovit de razele soarelui și topit doar la suprafață.

Din păcate traficul e plin de tâmpiți care nu fac nicio legătură între starea drumului și capacitatea mașinii e a sta pe el, cam cum e plină și de puști începători care trecuți rapid pe mașini puternice își închipuie că curbele se iau ca-n NFS, indiferent de viteză…

Asta face ca o șosea aparent curată, atinsă de polei, să fie moarte curată. De asta trebuie să mergi încet, fără schimbări agresive de direcție, fără să pui frână și fără să accelerezi brusc, mai ales în curbe. Astea se iau lin, cât se poate de lin, de la început până la final când volanul se îndreaptă, ghici cum, lin. Mergi cum vrei pe asfalt perfect uscat dar cum dai de umezeală reduci viteza și urmezi cele de mai sus.

Na, de ce m-am apucat să scriu despre asta? Păi în weekend am tras o fugă până la părinți că nu se știe când se blochează drumul dintre munți. Sâmbătă dimineață m-am uitat la vreme și la drum și am zis – nu, azi nu-i de mers. Duminică dimineață, după același ritual, am zis că se poate doar că vom pleca pe la 11 și nu dimineață, ca poleiul să fie deranjat un pic de trafic nu luciu perfect cum e abia ieșit din noapte.

Am prins șosea uscată până la un moment dat, de am putut conduce ca de obicei, dar până la urmă tot am intrat într-o zonă cu umezeală. La ce te gândești tu șofer, când știi că afară sunt sub zero grade, că drumul este foarte puțin circulat noaptea și vezi umezeală pe asfalt și pe lângă? Dacă ai o brumă de creier la polei te gândești, sau ar trebui. Reduci frumos viteza la jumătate și începi să conduci preventiv.

La nici un minut după schimbasem stilul de condus dau peste un accident groaznic. Poliția era acolo, ambulanțele erau plecate, deci probabil se petrecuse cu vreo 2 ore înainte, adică la puțin timp după ce se făcuse ziuă, când e poleiul neatins. Mașină de familie izbită într-un tir.

Comentez că dacă ai ghinionul și prinzi polei într-o poziție nepotrivită nu ai cum să ții mașina pe sensul tău,  nu e neapărat vorba de vreo greșeală din partea ta ca șofer, însă la așa un impact clar omul mergea foarte tare și în condițiile alea de drum pervers este o idioțenie supremă.

Dau dezaprobator din cap și îmi văd de șofatul prudent până ajungem unde trebuie. Asta deși am mers pe gheață de când mi-am luat carnet adică mai mult decât bunicul, tac-tu și cu tine împreună. Cum spanac poate cineva merge cu viteza maximă pe care o permite drumul ăla uscat când afară sunt condiții de polei? Nu pot să înțeleg, e pe sistemul mie nu mi se poate întâmpla, mașina asta e invincibilă sau cum?

Ajuns acasă seara aflu și niște amănunte. Poliția presupune viteza undeva pe la 120 (eu aș zice maxim 100 că nu prea ai cum să ai 120 acolo, nu te lasă unghiul curbelor). Șoferul mort pe loc, soția la spital în stare gravă. Acasă, două gemene.

Nu mai fiți idioți, mă, conduceți cu capul! E mai important să ajungi viu decât repede.

 

Vlad B Popa

Scriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional.

Carti publicate: Regele pribeag si batrânele umbre, Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati

Facebook personal

Pagina fb de autor

website de autor

2 Comments

  1. Zilele trecute, aproape de casa mea, a intrat un marocan de vreo treizeci de ani in plin intr-un copac de pe marginea drumului si a murit pe loc. De ce? Era dimineata (vreo 6), plouase si era foarte frig afara. Deci da, lipsa instinctului de conservare duce la moarte. Mai trist este atunci cand lipsa instinctului de conservare al unuia duce si la moartea mai multor oameni, nevinovati si ghinionisti ca s-a nimerit chiar in acel moment intr-o portiune de drum alaturi de un imbecil.

    Reply

Leave a Comment.