Are dreptul banca să-ți blocheze banii?

Un prieten s-a trezit cu contul blocat la ING pentru că nu și-a actualizat informațiile din buletin. Bun, trecem peste conduita domnului în cauză și că lucrul ăsta putea fi evitat și ne gândim doar la legalitatea consecinței.

Are dreptul o bancă să-ți blocheze accesul la bani doar pentru că asta îi este permis de regulemantul ei interior și că tu îi ești client? Se întinde semnătura aia pe care o dai ca să-ți faci cont/card și peste – nu faci exact cum am stabilit noi îți tăiem accesul la bani?

O hotărâre a justiției sau a fiscului, autorități publice, e normal să aibă asemenea forță dar o bancă? Sau e vorba de o lege care îi dă dreptul să facă asta, motivată de pericolul de fraudă pe care îl prezintă lipsa actualizării datelor personale? O lege-lege nu vreun regulament sau convenție bancară?

Discuția este pur teoretică, rezolvarea practică fiind foarte simplă și clară – te duci și prezinți buletinul nou. Până atunci însă banca pune sechestru pe bani fără să ai vreo datorie de plată la ea…

Vlad B Popa

Scriitor. Cautator de povesti si povestitor prin scris, fotografie si film. Licentiat în drept constitutional.

Carti publicate: Regele pribeag si batrânele umbre, Cameleon-Baza , Povestiri de sub papuc, Dracula’s Kitchen, Tati

Facebook personal

Pagina fb de autor

website de autor

25 Comments

  1. Vlad, banca nu face nimic de capul ei. Bnr a emis o ordonanta privind obligativitatea actualizarii datelor(plus declararea surselor veniturilor atunci cand depui bani) pentru a combate spalarea banilor si alte fraude. Pun pariu ca prietenul tau a primit notificare pentru a merge sa actualizeze datele dar a ignorat-o cu gratie. Eu mi-am actualizat datele acum 2 ani.

    Ma mir ca i-a blocat contul abia acum, termenul limita pentru update a trecut de ceva vreme.

    Reply
    • NU, nu ai dreptate. In aceiasi situatie am fost si eu, cu scandal cat casa (mi-au blocat contul de persoana juridica, de firma, pe langa cel de persoana fizica1). La fel mi-au zis si mie, ca BNR ii obliga cica sa faca acest lucru, ca ei de fapt nu ar vrea sa …, dar …. .Le-am cerut sa-mi arate in clar care este dispozitia BNR-ului care le impune sa-mi blocheze contul. NU au putut sa-mi arate o asemenea “lege”. Este doar regulamentul intern al bancii (BNR-ul le cere doar actualizarea datelor, nu si blocarea contului, iar ca fapt divers eu le-am spus si declarat in scris ca toate datele au ramas aceleasi, nume, adresa, sex, etc., deci nu au ce sa actualizeze, le-am confrimat sub semnatura privata ca datele sunt aceleasi, iar cand imi voi face noua CI ei vor fi primii care vor afla). Care regulament intern al ING este asa de imbecil incat imi blocheaza contul si nu mai pot face tranzactii care la randul lor sunt taxate de banca si din care de fapt banca traieste (din comisioane). I-am intrebat cine si cum castiga din aceasta procedura de blocare: eu nu pentru ca activitatea firmei e blocata, ING nu pentru ca nu incaseaza comisioane blocand tranzactiile, BNR nu pentru ca si asa-i doare-n cur si ei nu au impus aceasta procedura. Cat de dobitoc poat fi cel de la ING care a impus un astfel de regulament care ne face pe toti sa pierdem? Probabil este un mandru posesor de MBA. Numai in Romania sunt atatia oameni prosti cu diploma!

    • Velu, iti inteleg mania, insa la faza aceasta tu esti berbecul, cum s-ar zice.
      Puneti actele in regula si nu ai nicio discutie, cu nimeni.
      Nu poti sa-i tragi pe altii la raspundere pentru faptul ca tie ti-a expirat buletinul.

      Banca are niste proceduri pe care le urmeaza. Aceste proceduri sunt litera de lege pentru orice angajat al bancii. Nu este vorba de Romania si de romanisme, chiar dimpotriva, aceste regulamente stricte sunt elaborate de catre banca mama straina. Daca te duci la o banca romaneasca vei intalni mai multa “intelegere” decat la una cu actionarat strain.

      Pana la urma daca aceste proceduri sunt bune sau rele, este strict problema bancii. Ea castiga sau pierde din acest punct de vedere. Tu poti sa te muti la o alta banca mai “intelegatoare” cu problema ta personala.

      Mi se pare pueril sa faci scandal la o banca pentru ca isi urmeaza strict regulamentul intern si nu face o exceptie pentru tine, antreprenorul defavorizat.

    • Păi nu, că nu e chiar așa. Noi, românii, vrem tare mult civilizație. Ne supără atâtea lucruri din jurul nostru, încât pur și simplu nu mai avem timp să ne ocupăm de normalitate, de respectarea regulilor.

      PS: mie mi-a blocat ING accesul la card și internet banking ptr neactualizarea datelor (strict din vina mea, desigur) și am aflat cu stupoare asta chiar când încercam să plătesc într-un supermarket, cu o grămadă de lucruri pe bandă. Întâi am pălit, apoi mi-a crescut tensiunea (m-am gândit imediat la Fisc), apoi m-am enervat ce proastă sunt (eu, nu banca) și abia apoi mi-am dat seama că mai am un card și pot plăti cu ăla.

  2. După mine are dreptul chiar și în baza unui simplu regulament intern, a unei decizii a băncii etc.
    Și nu îți taie accesul la bani, ci doar la card/serviciul de Internet banking. Care sunt produsele lor, banca doar ți le pune la dispoziție cu chirie (comision). Tu la bani ai oricând accesul mergând la bancă cu … bingo … buletinul 🙂

    Reply
    • Mai mult decat atat, banca este cea care raspunde in caz de frauda. Prin urmare este normal si firesc sa-si ia masuri de siguranta si protectie, pentru produsele de care raspunde.

      Mie mi-a fost hackuit cardul in München la un bancomat si m-am trezit cu tranzactii efectuate cu cardul meu in Australia.
      Au disparut 3500 eur din contul meu.
      Am dovedit ca la vremea respectiva nu am fost in Australia si ca nu am cumparat eu televizoare si alte aparaturi electronice dintr-un point of sale australian.

      Banii nu au putut fi recuperati, banca m-a depagubit integral.

    • Esti proasta tatiana. NU ai acces oricand la bani cu buletinul pentru ca in cazul meu blocandu-mi conturile de persoana juridica nu puteam sa fac plati catre furnizori (nu stiu ce s-ar fi intamplat cu biletele la ordin emise pentru furnizori).
      Pratic va comportati ca orice roman sluga comunista care se lasa footut in cur, fara ca macar aceasta operatiune sexuala sa fie legala. Voi nu intelegeti ca banca face in acest caz un abuz pe banii vostri si ca acest abuz nu este nici macar impus de BNR? Atunci de ce-l acceptati?
      Iar in ce priveste trasabilitatea tranzactiilor, acestea se pot face fara probleme, dupa cum vezi te gaseste DNA-ul si in Cipru si in Caraibe.

    • Pentru persoană fizică cred că poziția lui Anatati e corectă – o firmă privată poate să-și sisteze serviciile după regulamentul său intern sau după cum se scoală de dimineață. Exact asta face, tu putând avea acces la bani, pe bază de buletin.

      Dacă sistarea serviciilor îți produce vreun prejudiciu și ei nu-s acoperiți pentru cazul respectiv de contractul semnat cu tine, cred că pot fi chemați fără probleme în judecată pentru respectiva chestie.

      În cazul persoanei juridice însă cred că lucrurile sunt un pic mai complicate, mai ales dacă datele firmei nu se schimbă. Nu mi se pare la fel de normal de exemplu să îngheți tranzacțiile unei firme pentru că adminului i-a expirat buletinul (până la urma firma are o identitate verificată și înregistrată separat de administrator) și, deși e vorba tot de sistarea de servicii până la urmă, cred că fiind vorba de un business care se bazează pe fluxul de bani către terții cu care are contract, în caz de proces ar avea de plată.

  3. Velu, dacă n-ai avea un ton așa de turbat și cuvinte de 2 bani aruncate gratuit, argumentele tale ar avea mai mare greutate – nu, faptul că ai făcut scandal unui gigel de la ghișeu/telefon nu e un argument, e ca și cum ai face scandal unei vânzătoare de la metro pentru excesul de zahăr dintr-un vin produs în Chile, aia nu ar ști ce să-ți spună și ar da-o la întors iar tu ai concluziona că ai avut dreptate sigur, doar pe baza discuției respective.

    Faptul că BNR-ul a dat sau nu dispoziție care impune blocarea conturilor nu schimbă datele problemei.

    Reply
  4. Vlad: Ma intreb cu or decide astia de la banca daca informatiile sunt actualizate sau nu. Daca imi schimb buletinul, banca nu are de unde sa stie ca eu m-am mutat si implicit nu are cum sa imi reproseze ca nu am actualizat->nu ar trebui sa blocheze contul. Prietenul tau a avut ghinion ca banca si-a amintit ca e deadlinul dat de BNR si a trecut direct la blocat in loc sa ceara date(prin orice meotoda)

    Pe mine ma mai intreaba cei de la BCR daca datele sunt cele din sistem atunci cand platesc rata.

    Reply
    • Nu ştiu cum, dar banca ştie. Cel puțin ING. Eu mi-am schimbat buletinul pe Caraş undeva în august, deja în septembrie am primit mail să îmi actualizez datele. Iar în octombrie au blocat accesul la card.

  5. Vlad,
    “În cazul persoanei juridice însă cred că lucrurile sunt un pic mai complicate, mai ales dacă datele firmei nu se schimbă. Nu mi se pare la fel de normal de exemplu să îngheți tranzacțiile unei firme pentru că adminului i-a expirat buletinul (până la urma firma are o identitate verificată și înregistrată separat de administrator) ”

    Chiar deloc. Persoana juridica este reprezentata de catre un administrator.
    Banca are o responsabilitate pe care si-o asuma atunci cand face plati in numele clientului (firmei). Daca face o plata ordonata de catre un administrator sau un reprezentant cu drept de semnatura in banca, care la data efectuarii platii nu se poate legitima, aceasta plata poate fi contestata ulterior de catre actionarii firmei sau de catre un lichidator al firmei daca se afla in insolventa.

    Nu este nici un abuz, ci doar niste proceduri riguroase pe care banca le urmeaza, pentru a se proteja de eventuale contestatii si revendicari.

    Ca idee, daca o firma are un singur asociat si acela este si administratorul societatii si singurul cu drept de semnatura in banca, firma depinde de aceasta persoana. Adica daca administratorul-asociat unic are un accident mortal si dispare din aceasta lume, firma nu isi mai poate continua activitatea decat in cazul in care administratorul-asociat unic are mostenitori legali indreptatiti si numai dupa ce s-au definitivat toate procedurile legale cu privire la actul de mostenire.

    Reply
    • Nu știu, Hary, eu mă gândeam pur teoretic și nu știu dacă în cazul ăsta e chiar așa de directă treaba. Eu nu pun la îndoială nici motivația băncii, nici necesitatea măsurii, ci doar faptul că în legislația noastră e o diferență clară între persoană juridică și fizică și în unele cazuri lucrurile nu stau așa de simplu – de exemplu în cazul unui abonament făcut pe firmă, deci o formă oarecum continuă de plată – nu e deosebit de obtuz să sistezi plata, deși e automată, nu necesită semnătură și e clar vorba de un contract valid care nu devine brusc fals dintr-odată doar pentru că a expirat un buletin? – mai ales că abonamentul e făcut pe firmă, o entitate diferită față de admin?

      Nu sunt sigur că părerile ar fi unitare pe un caz de ăsta de exemplu :))

    • Vlad, regula este extrem de simpla.
      Orice entitate juridica este reprezentata de o persoana fizica, care raspunde de actiunile si activitatile firmei (binenteles in limita atributiilor sale).
      Persoana juridica nu poate face nimic fara un reprezentant persoana fizica. Orice contract, abonament etc… este semnat de catre un administrator (o persoana care poate reprezentanta firma in relatia cu terte persoane si care activeaza in numele societatii).

      Un abonament TV de exemplu este un contract semnat pe o perioada mai lunga de timp. Sa zicem un an. Abonamentul se semneaza in avans, la data semnarii administatorul trebuie sa fie cu actele in regula. Daca nu, contractul poate fi atacat si invalidat ulterior. Daca ulterior semnarii, adminul este demis sau dispare, acest lucru nu are influenta asupra valabilitatii contractului. El a fost semnat pentru o perioada de timp in avans in numele societatii. Societatea trebuie sa respecte acel contract in continuare, printr-un alt admin desemnat.

      Ca sa faca insa o plata prin virament bancar, societatea trebuie sa aibe un administrator desemnat, cu acte in regula in momentul in care se ordoneaza plata. Pentru ca altfel banca iti poate refuza serviciul de plata a facturii.

      Asta se intampla pentru ca banca este un prestator de servicii financiare controlat de fisc si de banca centrala.
      Banca actioneaza doar la ordinul reprezentantului legal al societatii si raspunde pentru eventuale tranzactii ilegale ordonate de persoane neimputernicite sau fara acte in regula.

  6. Nu pot sa nu comentez pasajul acesta din mesajul lui Velu:

    “I-am intrebat cine si cum castiga din aceasta procedura de blocare: eu nu pentru ca activitatea firmei e blocata, ING nu pentru ca nu incaseaza comisioane blocand tranzactiile, BNR nu pentru ca si asa-i doare-n cur si ei nu au impus aceasta procedura. Cat de dobitoc poat fi cel de la ING care a impus un astfel de regulament care ne face pe toti sa pierdem? Probabil este un mandru posesor de MBA. Numai in Romania sunt atatia oameni prosti cu diploma!”

    Aceasta reactie agresiva si incercarea de a negocia cu un functionar de banca legitimitatea limitarii accesului la cont, este ceva tipic romanesc.
    Pe modelul “haide domle, ca toata lumea castigam” romanii incearca sa negocieze ca la piata niste avantaje.
    Acest fenomen nu am intalnit in Germania de exemplu. Nimeni nu sta la discutii. Chiar daca uneori nu ne convine, astea sunt si astea se executa. Asa functioneaza capitalismul.

    Pentru ca ne simtim personal dezavantajati de niste legi si regulamente, incercam de fiecare data sa induplecam functionarii statului (in acest caz al bancii), sa faca exceptii de la reguli si sa inchida un ochi. Pentru ca avem cunoscuti comuni, suntem rude, sau pentru ca oferim o cafea si un buchet de flori. Mai nou pentru ca de asta au murit oameni la revolutie.
    Asa a functionat sistemul pe vremea comunistilor, asa functioneaza in mare parte si acum. “Haide domle, toti avem de castigat, uite sunt adevarat, sunt valabil, ce mama dracului nu ma lasi sa am acces la banii mei?”

    Velu ar trebui sa invete cateva lucruri elementare:
    – chiar daca sunt banii lui, banca are o responsabilitate cand efectueaza viramente si face tranzactii financiare in numele clientului. Prin urmare isi rezerva dreptul sa nu efectueze miscari pe cont, daca nu sunt indeplinite toate criteriile necesare.

    – birocratia curata, adica cea coerenta si credibila este cea in care nu poti negocia nimic cu un functionar de stat. Asa se intampla in tarile civilizate. In Germania de exemplu, nici un functionar de banca sau de stat nu negociaza cu nimeni, nimic. Regula e regula, nu exista exceptii. Nici un functionar nu-si asuma vreo abatere de la regula.

    – daca vrei sa negociezi cu o banca o exceptie de la regula, trebuie sa vorbesti cu cineva care are putere de decizie. Pentru ca exista parghii legale pentru exceptii de la regula in mediul privat.
    Este indicat sa faci acest lucru, DOAR daca consideri ca ai o cauza serioasa si procedura bancii iti dezavantajeaza in mod semnificativ businessul. In acest caz trebuie sa te adresezi sefului bancii. Cel mai corect ar fi sa ceri o audienta si sa-ti prezinti “situatia speciala” acolo. Daca intr-adevar ai o problema serioasa, banca iti va acorda “increderea”, adica va face o exceptie pentru tine si vei putea avea acces la cont chiar si in conditiile in care nu indeplinesti toate criteriile. Seful bancii este singurul care isi va putea asuma o asemenea exceptie. De regula banca va formula un document prin care se exonereaza de orice responsabilitate, punandu-te sa semnezi o declaratie pe proprie raspundere ca datele existente in sistem sunt cele corecte si ca vei aduce un document care atesta acest lucru in termen de x zile.

    Reply
  7. Velu, sunt in aceeasi situatie. Total de acord cu tine, trebuie sa merg la banca cu toate actele firmei. Un regulament stupid facut pentru sclavii ca noi. Nu avem alta solutie, ori facem cum cer ei ori la tribunal!

    Reply
  8. si nous nu s a intamplat la fel, cu blocarea card, dar nu am fost anunțați că trebuie să actualizam, cică s a trimis un mail, care nu a ajuns că nu a fost introdus corect de către angajatul băncii , deci nu a fost trimis, telefonul nu s a inventat decât când doresc ei să ți ofere credite,, avantajoase,, noi mergem la OPC…nu au fost în stare să prezinte vreo baza legala, pt că nu există….

    Reply
  9. Am ajuns si eu aici pentru aceeasi situatie. Nu sunt rezidenta in ro de…4 ani. Intre timp mi-a expirat buletinul si evident ca nu l-m inoit entru ca nu il recunoaste tara in care suntem si stam cu pasaportul. Si am fost in tara sa platim ce credit de casa avem la ei (niste zeci de mii de euro) si surpriza…mergi cu pasaportul la capatul lumii, dar nu poti sa iti achiti un credit in avans ca nu pot actualiza datele cu pasaportul. Evident ca pentru ca tot venisem in tara am fost si sa fac buletinul dar nu s a emis pana am plecat. Practic am ales sa ne declaram faliment personal si sa nu mai paltim creditul. Am mult timp liber la dispozitie si e treaba lor ca nu imi vor banii in avans. dupa 3 luni de neplata stiti ce repede au rezolvat problema…

    Reply
  10. Sunt in aceasta situatie, sambata am depus bani pe card (mi i-a acceptat) am mers sa fac cumparaturi si la casa mi-a dat eroare “tranzactie esuata”. Am mers la ING si au zis ca am conturile restrictionate pentru reactualizare date. Dar si acum, dupa 5 zile de la reactualizare, tot restrictionate sunt pentru ca inca nu stiu ce departament mai trebuie sa verifice si dureaza.
    Nu merge nici sa transfer la altcineva ca sa ma pot folosi de bani
    Si ING nu mai au caserii, deci practic am banii blocati cu japca.

    Reply
    • Nu-ți vine să crezi!
      Trebuiesc dati in judecata. Pierd, cu siguranta! Pentru ca legea nu le permite să blocheze banii. O fac doar dupa un regulament al lor intern. Se bazează pe faptul ca lumea nu are timp/ chef de procese si singurul lucru pe care-l face este sa…stea la mana lor…

  11. Cu contul blocat sunt si eu de 20 de zile. Primesc acelasi raspuns zilnic. Statul roman ne obliga sa efectuam orice tranzactie prin banca…. insa banca ne blocheaza contul pentru o simpla adresa de email. Sincer, bunica mea de 90 de ani nu are email si nici telefon mobil, ma intreb oare nu este suficienta simpla adrsesa din buletin??? Am ajuns sa ne plangem de mila.
    Singura solutie este sa inchidem toti conturile la banca ING.
    Sa renuntam total la orice serviciu al bancilor. Sa se modifice legea, sa nu fim obligati sa tranzactionam orice vanzare prin banca…….sa retina comision de deschidere, administrare, tranzactie, inchidere si ma opresc.

    Reply
  12. Eu am datele in regula, aceleasi( nici macar nu trebuie sa-mi schimb CI in viitorul apropiat). Am primit mesaj pe 26 nov de la Reiffeisen Bank sa ma duc sa-mi actualizeze datele. Fac naveta si n-am reusit sa ajung la banca. Iar ieri, 14 dec, cand am vrut sa-mi ridic salariul cu cardul, nu mi-au dat voie să intru în banca. Robotul spunea ca e cardul expirat( nu blocat). Însă expirat n-are cum sa fie, în 2021 expira…
    Ce pot face daca nu pot ajunge la banca zilele astea? Am nevoie de bani. Imi poate spune cineva?

    Reply
  13. Eu fiind Italian pot sa va spun că dacă s-ar întâmpla ceva așa poți să faci liniștit o plângere la poliția pentru abus. Din asta banca e obligata să îți trimite prin înscris ceva înainte de a face așa ceva.
    Și oricum nu înțeleg care este la voi acesta mania cu actualizarea buletinul. In Italia, care a fost între primele țări sa intre în EU, adresa nu este un detaliu care identifica o persoana. Pot sa schimb și de 10 ori adresa că nu din asta trebuie sa actualizez buletinul. Are dreptate cine a spus aici că sunteți încuiați pe vremea lui Ceaușescu cu securiști.

    Reply

Leave a Comment.